Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Autobahn
Volvo S40 -98 2.0

Bilen ställdes av "felfri". Nu efter ca ett år försökte jag starta den.
Startmotorn låter konstigt och motorn verkar inte gå runt.
Jag öppnar kåpan vi kamremmen, kamrem hel :-) .
Försöker vrida på kamaxel-dreven förhand, går jättetrögt , knappt alls.
Försöker bogsera igång bilen, kamremmen kuggar över vid den ena kamaxeln :-( .

Hur går man vidare med det här, vad kan ha hänt.
Motorn går inte rubba en milimeter och inte bogsera med växel i.

Tips ??
av ThunderAce
Skruva bort tändstiften och droppa i lite motorolja i cylindrarna, låt stå ett tag och försök dra runt för hand igen
av Autobahn
Tack för tipsen. :-)

Ska prova med lite WD-40 och ev motorolja.
Får sen försöka virda tillbaka remmen som hoppat hver 2 kuggar.
Hur kollar man om kamremmen är spänd tillräckligt ?

Som det är nu kan man rätt lätt trycka ner den an aning mellan kamaxeldreven.
av rid54
Det kanske är lite onödigt jobbigt att försöka dra runt motorn med hjälp av kamaxel, det är ju 1:2 utväxling och blir då trögare. Nu verkar ju iofs en kamaxel (också) vara kärv, eftersom remmen kuggar över. Man kan ju undra om det inte är bäst att helt enkelt lyfta toppen, kolla läget och sätta ihop alltihopa med alla axlar i rätta lägen (om du får dem alla att snurra som de ska...). Risken är väl att du tvingas öppna motorn ändå till slut.
av Autobahn
Ska försöka lösa det hela utan att öppna motorn. Vill helst undvika det. Lite skumt att kamaxeln är trög , den borde väl inte kunna rosta fast.
Nu har remmen "bara" hoppat två kuggar vilket inte är bra för timingen av ventil/kolv men vågar man prova starta motorn utan att kolven böjer någon ventil ? Någon som vet ?
Användarvisningsbild
av andersbe
Autobahn skrev:Ska försöka lösa det hela utan att öppna motorn. Vill helst undvika det. Lite skumt att kamaxeln är trög , den borde väl inte kunna rosta fast.
Nu har remmen "bara" hoppat två kuggar vilket inte är bra för timingen av ventil/kolv men vågar man prova starta motorn utan att kolven böjer någon ventil ? Någon som vet ?
Håller helt med här Starta inte motorn, det kan vara så illa när du försökte bogsera att det kuggade över och en, någon ventil ligger i mot nu, har
du tur så är ingen krökt, ställ in hjulen exakt efter märkena utan rem!

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]