Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas1795
Hejsan! Har problem med tomgången på min v40 2.0t-03. Går fint när den är kall men tomgången "hoppar" när den blir varm. Brukar hoppa mellan 400-1400varv och ibland så går den så lågt så att motorn dör.
Sökte runt lite och kom fram till att det kan vara tomgångsmotorn som spökar så rengjorde denna och kollade så att den fungerade. Tog även bort spjällhuset och rengjorde. Problemet var fortfarande kvar så lämnade in bilen för en felsökning och fick fram att LMM är trasig. Provade att byta till en begagnad men tomgången blev väldigt konstig, även när den var kall. Värre än den gamla.
Har även kollat över slangar osv men hittar ingen trasig.

Har ni någon idé var det kan vara?

// Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av andersbe
Andreas1795 skrev:Hejsan! Har problem med tomgången på min v40 2.0t-03. Går fint när den är kall men tomgången "hoppar" när den blir varm. Brukar hoppa mellan 400-1400varv och ibland så går den så lågt så att motorn dör.
Sökte runt lite och kom fram till att det kan vara tomgångsmotorn som spökar så rengjorde denna och kollade så att den fungerade. Tog även bort spjällhuset och rengjorde. Problemet var fortfarande kvar så lämnade in bilen för en felsökning och fick fram att LMM är trasig. Provade att byta till en begagnad men tomgången blev väldigt konstig, även när den var kall. Värre än den gamla.
Har även kollat över slangar osv men hittar ingen trasig.

Har ni någon idé var det kan vara?

// Mvh Andreas
Brukar vara TPS:en, gasspjälsgivaren.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]