- mån 20 jul 2015, 14:29
#990505
Har en V40 2.0T -99
Vid besiktning så låg lambdavärdet på ca 1.12 - 1.2 (Gjort 2 besiktningar)
Övriga avgasvärden ok.
Lambda lampan har lyst sedan jag köpte bilen för 5 år sen.
Förvärmning på bakre sonden som hade lagt av, men inga problem med avgasvärdena innan.
Nu har också förvärmningen på främre lagt av.
Har sett en liten spricka på grenröret, täppte till avgassystemet och känner att det trycker ut där.
Vet inte hur mycket detta kan påverka. Självklart ska avgassystemet vara tätt men vill inte börja byta grenrör om det inte hjälper.
När jag startar bilen så har jag 4.8V på främre sond och 5V på bakre, efter en minut så är båda på 5V. Detta ska då indikera en fet blandning?
Känner en stark doft av bränsle från avgaserna. Iomed att jag har högre lambda än 1 så finns det för mycket syre i avgaserna, så där kan grenröret vara felorsaken. Och då skjuts mer bränsle in för att kompensera detta?
Jag tycker att om sonderna visar 5V så styrningen minska bränsletillförsel men värdena är ständigt på 5V.
Drar jag ut kontakten till LMM så händer inget med värdena på sonderna.
Kollade på en liknande v40 och då startar båda sonder runt 0.2V för att sedan vandra upp till 5 och ner, reglerade hela tiden.
Bilen går för övrigt bra, istället för att dricka 0.75 så ligger den på 0.85-0.9 när man räknar ut det.
Hoppas jag kan få en förklaring till om jag tänker rätt eller vad mer jag kan kolla för att utesluta felorsaker.
Vid besiktning så låg lambdavärdet på ca 1.12 - 1.2 (Gjort 2 besiktningar)
Övriga avgasvärden ok.
Lambda lampan har lyst sedan jag köpte bilen för 5 år sen.
Förvärmning på bakre sonden som hade lagt av, men inga problem med avgasvärdena innan.
Nu har också förvärmningen på främre lagt av.
Har sett en liten spricka på grenröret, täppte till avgassystemet och känner att det trycker ut där.
Vet inte hur mycket detta kan påverka. Självklart ska avgassystemet vara tätt men vill inte börja byta grenrör om det inte hjälper.
När jag startar bilen så har jag 4.8V på främre sond och 5V på bakre, efter en minut så är båda på 5V. Detta ska då indikera en fet blandning?
Känner en stark doft av bränsle från avgaserna. Iomed att jag har högre lambda än 1 så finns det för mycket syre i avgaserna, så där kan grenröret vara felorsaken. Och då skjuts mer bränsle in för att kompensera detta?
Jag tycker att om sonderna visar 5V så styrningen minska bränsletillförsel men värdena är ständigt på 5V.
Drar jag ut kontakten till LMM så händer inget med värdena på sonderna.
Kollade på en liknande v40 och då startar båda sonder runt 0.2V för att sedan vandra upp till 5 och ner, reglerade hela tiden.
Bilen går för övrigt bra, istället för att dricka 0.75 så ligger den på 0.85-0.9 när man räknar ut det.
Hoppas jag kan få en förklaring till om jag tänker rätt eller vad mer jag kan kolla för att utesluta felorsaker.