Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fadderuttan
Hej hopp allihopa.

Jag har, efter lite googlande, kommit fram till att det nog har gått en säkring i min V40 från 1999. (Bl.a så nollställs klockan och trippmätaren när jag startar motorn.) Jag vet inte vilken säkring som är paj, men det är inte det min fråga handlar om...

När jag köpte bilen för några månader sen så införskaffade jag mig också en "Haynes Gör-det-själv handbok" och ser nu att vissa av mina säkringar är fel i ampere-styrka jämfört med vad de ska vara enligt boken.

Så nu undrar jag... Bör jag byta till de säkringar som boken säger att det ska vara, när jag ändå håller på?

(Alltså, ska jag lita på de siffror som boken säger att det ska vara, eller inte? Bilen är ju gammal, och det kan ju ha varit nån tidigare ägare som vid nåt tillfälle har satt in fel säkringar. Men det kan ju också tänkas att tryckfelsnisse har varit framme.)
Användarvisningsbild
av vetten
Om du har bilens instruktionsbok kvar så borde det stå där vilka säkringar det ska vara, du skriver att det sitter fel på några ställen, vilka? Om det är översäkrat på något ställe så kan man ju undra varför! Någon tidigare ägare kanske har kopplat in något extra på den?
Men sätt i dom säkringarna som det ska vara enligt boken och se vad som händer.
Har du ett testinstrument med ohm mätare så är det lätt att mäta om säkringarna är hela.
Användarvisningsbild
av andersbe
När du håller på med säkringar och har en bil med automat ska du koppla bort batteriet i annat fall kommer växellådan inte att funka, den är
minnes beroende = batteri backup som styrs av bilens-styrdatorn.

Man kan rent ut sakt sabba lådan! :-O)

Funkar inte växellådan koppla ur batteriet i 20min.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]