Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zilla_82
Hej.

Var på besiktning i förrgår och fick en 2:a på att Hc-halten var för hög. Vi bytte olja för ca 3 veckor sen. Vi bytte till sportluftfilter ett tag, men då gick bilen så hackigt så att vi bytte tillbaka. Kan det ha något med att bilen gick hackigt att göra. Vet inte hur jag ska få ner den :???:
av McE
Ja vad säger man...... Hoppas du ha mer tur än mig, jag rekommenderas att byta motor av verkstaden som försökte få ner HC-halten... :(
Men prova med att slå i TRI-pak bränsletillsats som ska finnas hos Claes Ohlsson, eller en produkt ifrån Omega som säljs på Mekonomen som rekommenderas till de här motorerna( man häller i en halv deciliter samtidigt som man tankar bilen). Varva ur motorn nu och då och kör "hårt".
Kör gärna på 98 oktan! Hur långt har bilen gått? Lycka till!!!!!!!
av zilla_82
Uch :???: , hoppas inte att jag har sådana problem med min bil. Bilen har gått ca 21000 mil. Mina värden på besiktningen var: CO 0,0 (0,5) HC 140 (100) CO 2500 0,2 (0,3) Lambda 1,02 (0,96-1,04).
Hoppas på att jag kan få ett possetivare svar :(
av erikda
jag köpte någon spray på http://www.wynnsbutiken.com som hette Direct Injection Power 3 aerosol (DIP3 aero.)
efter jag haft i den så har bilen gått precis som den ska.. inga ryckningar eller något. pröva den ska du nog se att den går igenom besiktningen.
Användarvisningsbild
av volvo51
erikda skrev:jag tycker det ser ut som att katalysatorn gått sönder..
Troligt men antagligen inte. GDI motorerna kräver mera service enl. följ: rengöring spjällhus,platina/iridiumtändstift,98 oktan bensin+Tripak el.likn. Sen ska motorn varvas ur ibland.Jag har kört enl. så länge nu och hade kanonvärden vid senaste besiktningen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tittar men på värdena säger de att katalysatorn är hel. Problemet med GDI-motorerna är sot, så nån slags rengöring kan hjälpa. Annars är det otäta avgasventiler...
av erikda
ja det finns en luftmassemätare. men jag tycker ändå att du först ska köpa den där sprayen.. den sotar ut hela systemet. jag hade ingen tomgång, ryckig gång och svårstartad, men efter jag köpte sprayen så har allt det försvunnit.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]