Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apsvett
Tja. går i 855 tankar...

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_85 ... 8.htm?aw=1 denna framförallt för den som undrar.

Startspärren har gått i. Jag tänker spontant på kamaxelgivare... Vad kan det annars vara tror ni? Hur svårt är det på en skala från 1 till 10 att isf byta denna kamaxelgivare? vad går den på i runda slängar?

Jag vet inte något mer än vad som står i annonsen...

Vad skulle just DU vara beredd att betala för den?
av apsvett
Malish skrev:tycker nåt är skumt med årsmodellen där, om det inte är så att den är importerad (vilket jag tror), men borde ändå stå rätt årtal tycker jag.
hehe de tänkte jag också på... Importerat vågar inte jag ha...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Märke: Volvo
Modell: 855
I trafik: 2003-06-27
Hästkrafter: 210 Hk

Importerad till sverige 2003-06-27. Det är en italien import med en 2.0l motor.
Inget fel på motorn eller modellen. Har själv en italien import, dock en V70, som jag älskar motorn i :P . Föredrar faktiskt 2.0an framför 2.3an för vardaglig körning. Helt annan karaktär jämntemot 2.3 :) Dock vet jag inte om 855ans 2.0 T5 är lika trevlig (V70ins har 225hk, istället för 2.3ornas 239.).

För övrigt... Startspärren hoppat in... Då är ju frågan om det är immon eller larmet som har löst ut. Immon spärrar inte bilen hela tiden dock vad jag vet, utan bara vid varje startförsök om nyckeln inte passar.
Så då tror jag mer på larmet... Det kan funka att bara plocka ur larmet, men inget jag kan garantera. Det är möjligt att larmet skickar en signal till styrboxen när det löser ut som säger åt styrboxen att inte starta bilen - och den signalen sparas i boxen.
Är det dock immon som spökar så är det antagligen antennringen som behöver bytas - vilket är ett rätt vanligt fel och kostar inte mycket att åtgärda.
Är det något annat fel som gör att motorn inte startar, ja då är det inte någon startspärr som bråkar iaf.

Personligen skulle nog jag kika efter en annan bil om jag var ute efter en bruksbil.
Om du vill ha något att skruva på, "projekt", så kan den kanske vara värd det...
Det är en defekt bil, så mer än 5k skulle inte JAG betala iaf, för den ser inte ut att vara i något exemplariskt skick heller.
Hur vet ägaren att startspärren aktiverats?, bara för att den inte startar?, det kan vara 100 anledningar till att den inte startar, som inte har med startspärr att göra.
Ser ut på bilden som om den stått stilla ett tag.
av apsvett
Lucif3r skrev:Märke: Volvo
Modell: 855
I trafik: 2003-06-27
Hästkrafter: 210 Hk

Importerad till sverige 2003-06-27. Det är en italien import med en 2.0l motor.
Inget fel på motorn eller modellen. Har själv en italien import, dock en V70, som jag älskar motorn i :P . Föredrar faktiskt 2.0an framför 2.3an för vardaglig körning. Helt annan karaktär jämntemot 2.3 :) Dock vet jag inte om 855ans 2.0 T5 är lika trevlig (V70ins har 225hk, istället för 2.3ornas 239.).

För övrigt... Startspärren hoppat in... Då är ju frågan om det är immon eller larmet som har löst ut. Immon spärrar inte bilen hela tiden dock vad jag vet, utan bara vid varje startförsök om nyckeln inte passar.
Så då tror jag mer på larmet... Det kan funka att bara plocka ur larmet, men inget jag kan garantera. Det är möjligt att larmet skickar en signal till styrboxen när det löser ut som säger åt styrboxen att inte starta bilen - och den signalen sparas i boxen.
Är det dock immon som spökar så är det antagligen antennringen som behöver bytas - vilket är ett rätt vanligt fel och kostar inte mycket att åtgärda.
Är det något annat fel som gör att motorn inte startar, ja då är det inte någon startspärr som bråkar iaf.

Personligen skulle nog jag kika efter en annan bil om jag var ute efter en bruksbil.
Om du vill ha något att skruva på, "projekt", så kan den kanske vara värd det...
Det är en defekt bil, så mer än 5k skulle inte JAG betala iaf, för den ser inte ut att vara i något exemplariskt skick heller.
Ahaa hehe. Är mest rädd/orolig för att den kanske varit krockad sen upplagad. Eller skruvad mätare. Kan ju ifs hända på vilken som helst men..

Hoppar nog denna. Är mest ute efter en bruks/helgbil
av apsvett
Martinhellström skrev:Hur vet ägaren att startspärren aktiverats?, bara för att den inte startar?, det kan vara 100 anledningar till att den inte startar, som inte har med startspärr att göra.
Ser ut på bilden som om den stått stilla ett tag.
Jaru.. Det tänkte jag också på. Min teori är att han kanske kört felkoder och märkt det den vägen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
apsvett skrev:Ahaa hehe. Är mest rädd/orolig för att den kanske varit krockad sen upplagad. Eller skruvad mätare. Kan ju ifs hända på vilken som helst men..

Hoppar nog denna. Är mest ute efter en bruks/helgbil

Mja, risken finns väl, men det är inget värde i dessa gamla bilar så att dom varit krockade och blivit upplagade är relativt ovanligt. Skruvad mätare händer lika ofta i sverige som utomlands. Och det är ju knappast någon lågmilare vi pratar om här, så skruvad mätare bör du inte vara direkt orolig för.

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]