Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av geckon75
Nybliven ägare av en Volvo V70 årsmod -99(min första Volvo förövrigt) och efter köpet så märker jag att tomgången är väldigt låg när motorn är kall (ca:500-600 rpm). Får man ett oönskat stopp så är den väldigt svårflörtad att få igång igen. Men kör jag motorn nån minut när den är kall så blir tomgången normal.
Har bytt tändstift,luftfilter,bränslefilter,oljefilter och olja men problemet kvarstår.
Finns det nån givare eller dyligt som kan va trasig ??

Tacksam för tips!!
av geckon75
Tack för svaret!!
Inte bytt vad jag vet. Men de är elektroniskt så de är kanske inte omöjligt att det är den. Allt med elektronik verkar ju jävlas mer eller mindre efter ett tag. :( Dom verkar ju inte va tvärbilliga heller...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Gasspjällen är ett klassiskt fel på 99-00. Dom brukar väl i snitt ge upp efter sisådär 20k mil.
Om du kollar på etiketten på spjället så kan man se om det är bytt. Om jag inte missminner mig så är gul etikett = bytt och vit = orginal, men det kan du söka reda på i forumet.
Prismässigt kostar det runt 3500 att få ett renoverat på en-firma-jag-inte-kommer-ihåg(sök på forumet :lol: ) har jag för mig.
av geckon75
Nu är spjällhuset rengjort och problemet med den låga tomgången är borta. :) Men då uppstod nästa problem... den blev för hög istället!! Ligger på ca: 12-1300 varv. Är de spjällhuset som jävlas likt förbannat eller är de nån inställning av nåt slag som måste göras? Det finns inga felkoder heller och jag antar att jag inte får den genom besiktningen med den höga tomgången. ??:-/
av geckon75
Hade faktiskt inte lös spjällhuset när jag rengjorde det, utan gnuggade på så gott det gick ändå. Men jag kanske måste plocka bort det och göra det en gång till. Vad jag kunde se när jag rengjorde så va spjället lite öppet hela tiden, kunde som "peta" på översidan på spjället så det slöt tätt i nederkant på huset. De va just i nederkanden som all skit va oxå. Ska köpa lite startgas och spraya runt så visar det kanske sig tjyvluftsdrag någonstans.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, &[…]

Hej! Jag måste dela med mig av mina erfarenh[…]