Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har bara en nyckel till raketen och är lite nyfiken på vad det kostar och vad som krävs för att fixa en till nyckel.
Nuvarande nyckel är av den nya typen tror jag, dvs den med chip i nyckeln.

Kan man programmera in nyckeln själv? Eller är det ett Volvo-jobb?
Gör man det med VIDA? Kan man göra det själv med kina-kopiorna som säljs på nätet?

Har hört att jag kan ta en styrbox från en årsmodell 1995 och hänga i om jag vill få bort startspärren. Stämmer det?
Nej, du kan inte göra det själv såvida du inte är expert inom programering och styrbox-system, vilket jag tvivlar på att du är (no offence).

Ja, styrboxar ifrån -95 eller äldre har ingen inbyggd startspärr, så visst kan du byta... Men är det verkligen värt det? Utan startspärren räcker det ju med att köra in en skruvmejsel, vrida om och köra iväg.
Lucif3r skrev:Nej, du kan inte göra det själv såvida du inte är expert inom programering och styrbox-system, vilket jag tvivlar på att du är (no offence).

Ja, styrboxar ifrån -95 eller äldre har ingen inbyggd startspärr, så visst kan du byta... Men är det verkligen värt det? Utan startspärren räcker det ju med att köra in en skruvmejsel, vrida om och köra iväg.
No offense taken! Visst har jag pysslat en del med mikrokontroller och kan hyfsat med C, men att därifrån gå bakvägen och läsa ut maskinkod och tolka den är ett lite för stort och tidsödande projekt för mig.

Då skulle jag hellre satsa på att gå förbi startspärren på något annat sätt.
Stöldrisken bryr jag mig inte så mycket om. Vem snor bilar med skruvmejsel idag?
Tack för svaren hittills.
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]