Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanWasa
Min bakrutetorkare hade slutat fungera på min 855 96:a, så jag plockade loss den och det visade sig att armaturen hade gjort sitt. Jag hittade en ny på skroten och satte tillbaka allt.

Men nu till problemet, torkararmen stannar inte vågrätt på högersidan, utan är lite vinklad uppåt, samt att när torkaren går så går den lite nedanför rutan mot bakluckan också det på högersidan. Jag har provat att justera själva armen på axeln, men det verkar inte lösa problemet.

Är det så att jag monterat själva armaturen fel på motorn och på det viset lyckats få fel utgångsläge för torkararmen?

På denna länken finns bilder, på bild 2 och 3 har dem skiftat håll från höger till vänster.

http://www.volvoforum.no/tips_triks/v70 ... utearm.htm

Min tanke är om jag gjort något liknande och om jag måste riva allt för att åtgärda detta?
Senast redigerad av 1 StefanWasa, redigerad totalt 0 gånger.
av StefanWasa
Ja det finns nog inga andra alternativ, det måste ju vara att den lilla armen sitter fel på motorn.

Hoppas jag fixar att ta bort klädseln utan att förstöra clipsen, dem blev ju utbytta sist, då gick det inte så bra nämligen :)
av StefanWasa
Jag var ut och provade och fick till det, det var den lilla armen som satt fel på motorn. Det blev helt ok när den sitter som på bilden och då vilar den i vänsterläge. Krävdes bara mindre justering av torkararmen efteråt.

Bild

Sen så gick ju clipsen till klädseln sönder, men det hör ju till...
Användarvisningsbild
av Perra83
Det finns en rep. sats för clips och hålen i inredningen.

Ja bytte och smorde upp genomföringen i glaset, på min V70 var det där felet var. Torkaren blev nästan helt stum på slutet.
av StefanWasa
Ja visst går det att köpa en rep.sats, det var ju precis det jag gjorde innan jag satte tillbaka det första gången :) Borde ju kontrollerat torkararmen innan klädseln åkte tillbaka...

Min hade stannat för att axeln som går genom armaturen hade ärgat fast helt, det gick inte att få den att snurra igen.

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]