Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fullfart
Hallå

Har en liten fundering angående kablage. är det samma kablage i 850 AWD som 850 T5?
är nämligen lite sugen på att byta till T5 motor i min AWD kaross. :D
av Malish
du kan inte besikta den då.
Bilar efter 95 (tror jag det är) är helbilsgodkända, det enda du kan göra är byta till en likadan motor som sitter i tyvärr.
om du inte byter hjulupphängning, bromsar osv och lyckas besikta den som ombyggt fordon, men det är inte lätt.
teoretiskt sett får du eg inte ens byta till annan däckdimension eller typ som satt på från fabriken.
men det är förstås inget som besiktningen bryr sig om. men motorbyte, det är hopplöst på så nya bilar.
så tyvärr.
av fullfart
okej det var ju mindre bra... :( men rent teoretiskt skulle det gå? då tänker mest på kabelmatta/ kablage är det samma? :)
av AnkaN7893
blocket är inte likadant. På en awd har dom fräst bort nånjävla grej för att få in vinkelväxel. Tror den kallas AWD Hyllan eller nått på volvo. Men köp annars en V70R awd motor om du nu vill skoja till det lite med fler hästar :) eller helt enkelt chippar och trimmar den du har vilket antagligen är billigast.
av nissesvolvo
Awd planet som är bortfräst på blocket är absolut inget märkvärdigt. Det skulle funka att slipa till det lite med en vinkelslip för frigång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja precis, awd-grejset på blocket har ingen betydelse.

Men som sagt, du kan inte byta motor till någon annan på bilar nyare än -92(exkl. 850-92, 850 går inte öht) utan att regga som ombyggt fordon via SFRO - något som kräver rejäl kunskap och är dyrt.
Sen kan man ju diskutera hur stor chans det är att man åker dit, med tanke på att motorerna ser likadana ut. Men det gör det ju inte mindre olagligt...

Det bästa du kan göra, eftersom du redan har en turbo, är helt enkelt att bygga vidare på motorn du har alt. köpa en likadan och jobba med.
av LOB
pga den fina effektkurvan på lågtrycksturbon 2,5 T (193 hk) så är det många som opplever den lika kraftfull i vardagskörning som den tidiga 2,3 T (225 hk). Många som chippat 2,5T har fått spruckna cylinderväggar då det är samma bock på 2,3 som 2,5 men större cylinderdiameter i 2.5. Men om man inte kör som en 18-åring håller dock säkert 2,5t för lite extra laddtryck... :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, om man ökar på laddet utan att göra något åt komponenterna innuti motorn så säger väl det sig själv att risken ökar för brustna saker.
En sak man kan göra är ju att fräsa upp vevhusventilationshål mellan cylindrarna. Detta ska tydligen avlasta komponenterna och jämna ut det hela. Vevhushålen är standard på nyare block (um.. 00- tror jag).
av LOB
Lucif3r skrev:Ja, om man ökar på laddet utan att göra något åt komponenterna innuti motorn så säger väl det sig själv att risken ökar för brustna saker.
En sak man kan göra är ju att fräsa upp vevhusventilationshål mellan cylindrarna. Detta ska tydligen avlasta komponenterna och jämna ut det hela. Vevhushålen är standard på nyare block (um.. 00- tror jag).
Volvo är väl annars kända för att ta ut låg effekt och ha stora potensiella marginaler men vitblockmotorn är ju inte som b23 som lätt tåler +50% effektökning
Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]