Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hejsan!

Har haft problem med att ratten skakar när man kört i gupp och bromsat. Nu verkar det som att körning i gupp är löst. Men har fortfarande liite lite vibrationer kvar vid inbromsning. Båda problem blev dock mycket mycket mindre efter byte av däck. Va sån sjuk obalans i de andra jag körde med.

Hittade en mutter som satt helt löst idag under ratten, här kommer en bild:

Bild

Tycker det blev bättre när jag dragit åt den? Kan det stämma? Vad har den för funktion? Hur som helst så måste de sista vibrationerna komma ifrån skeva skivor. Men det är så lite så kanske låter det vara så.
av *pettson*
Att besvara vad som är problemet rakt av är inte så lätt. Det är lite i klass med att besvara hur långt ett rep är.
Vad som förvånar mej är att du har problem när du bromsar, då väljer du att känna på muttrar under instrumentpanelen? OM den muttern skulle påverka något så måste den påverka med eller utan broms. Muttern används inte bara när du bromsar. Bra ioförsej att dra åt lösa muttrar för den delen.
Om du hade däck med obalans så kan dom inte ha påverkat vid inbromsning alls. Vore dom skeva så vore problemet över nu när du bytt. Det är alltså inte problemet heller. Då låter vi fundera ett par sekunder på vad du aktiverar när du bromsar. Jepp.. Som du trodde. Du aktiverar bromsarna. Dom i sin tur är längst ut på länlarmarna, vilket då gör att länkarmsbussningarna bör konttolleras så dom är hela o gör sitt jobb. Är allt i skick så har du bara en sak kvar att ta hand om. Motionera oken så allt fungerar och går lätt. Byt skivor och belägg. Kör in allt ordentligt och så slipper du tunnelseende vid inbromsning.
Nu är det upp till dej att ta reda på och åtgärda problemet fysiskt. Dags att tänka logiskt och börja känna din bil.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]