Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#797138
Vilken motorvärmare passar till Volvo 850 -92
Jag ska köpa en med har hört att det finns två modeller.

Är det denna:
Bild

eller är det denna:
Bild
#797148
Du skall inte köpa den undre. Den är visserligen framtagen och avsedd för din motor, men den ger dålig effekt. Det ger t.o.m bättre effekt med en slangvärmare som sitter på den undre kylarslangen.
Det lär numera finnas blockvärmare för din motor. Det fanns inte från början. Det är möjligt att den övre bilden visar en sådan senare framtagen blockvärmare? Någon annan kanske kan bekräfta om det är så.
#797171
Rådlös skrev:Du skall inte köpa den undre. Den är visserligen framtagen och avsedd för din motor, men den ger dålig effekt. Det ger t.o.m bättre effekt med en slangvärmare som sitter på den undre kylarslangen.
Det lär numera finnas blockvärmare för din motor. Det fanns inte från början. Det är möjligt att den övre bilden visar en sådan senare framtagen blockvärmare? Någon annan kanske kan bekräfta om det är så.
Den undre bilden visar väl blockvärmaren eller hur menar du?
av *pettson*
#797188
Det finns två modeller av den undre på bild. Du vet INTE vilken du har förräns du står där. Det är olika gjutningar när det gäller förstärkningarna på blocket visar det sej.
Å andra sidan är blockvärmare a´la värma utsidan av blocket totalt värdelösa jämfört med en slangvärmare eller en riktig doppvärmare. Nu går det tyvärr inte att få in en doppvärmare på en vitblock då det saknas frostpluggar. Men slangvärmaren som du har på bild 1 är då alternativet.
För att få ännu bättre effekt så kan man med fördel se till så man bygger sej lite cirkulation med en cirkulationspump istället för termocirkulationen som ska uppstå. Det finns ingen given lösning för detta men folk har byggt det förr och använt saker från husvagn eller husbil. Vitsen där är att man får cirkulation som även den går på 220v så går pumpen när motorvärmaren är i.
#797211
Var monterar man en slangvärmare med pump på bästa ställe? Nedre kylarslangen känns som ett bra ställe men hur blir det då med termostatet?
Eller ska man montera den på slangen in i värmepaketet? Lite planer själv på att skaffa en sådan.
#797217
Tackar! Speciellt du *pettson*

Det blir allt att åka till bonnN Clas Ohlsson och kolla om han har något på lagret. Siktar på ca 1 kW doppis.

Men vad tycker ni om denna pump?

http://www.aliexpress.com/item/Car-acce ... 24592.html

Ska jag köpa denna?
#797225
Bra tanke, men stanna upp ett slag! 3000 Watt det blir 13 Ampere! Sådana säkringar har vi inte i Sverige. Det närmaste blir 16 Ampere. Det har du högst troligt inte i ett 1-fas jordat uttag. (Vanlig Svensk vägguttag/stickpropp) Max 10 Ampere får du sikta på, alltså 2300 Watt. Och där skall ingå både värmaren och pumpen. Helst skall det vara en marginal till godo också, så i praktiken bara 2000 Watt max.

Så om du t.ex köper den http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 så får du lite ström över i vägguttaget till en batteriladdare eller något annat. Den värmaren kan du dock inte sätta på nedre kylarslangen. Kylarslangen är grövre. Anslutningarna på värmaren är för små för den. Dom passar bättre på returledningen från kupevärmeelementet. Alltså den ledningen som går tillbaka in i motorn från elementet. Cirkulationspumpen ser ju till att vattnet åker runt dit det behövs.
#797230
Rådlös skrev:Bra tanke, men stanna upp ett slag! 3000 Watt det blir 13 Ampere! Sådana säkringar har vi inte i Sverige. Det närmaste blir 16 Ampere. Det har du högst troligt inte i ett 1-fas jordat uttag. (Vanlig Svensk vägguttag/stickpropp) Max 10 Ampere får du sikta på, alltså 2300 Watt. Och där skall ingå både värmaren och pumpen. Helst skall det vara en marginal till godo också, så i praktiken bara 2000 Watt max.

Så om du t.ex köper den http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 så får du lite ström över i vägguttaget till en batteriladdare eller något annat. Den värmaren kan du dock inte sätta på nedre kylarslangen. Kylarslangen är grövre. Anslutningarna på värmaren är för små för den. Dom passar bättre på returledningen från kupevärmeelementet. Alltså den ledningen som går tillbaka in i motorn från elementet. Cirkulationspumpen ser ju till att vattnet åker runt dit det behövs.
Denna är på 2000W
http://www.aliexpress.com/item/Engine-p ... 69937.html

Den skickas även med EMS vilket blir då tullfri :-)-)

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]