Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaxx
Hej
Reggade mig nyss eftersom jag nyligen köpt en Volvo V70 2,4T -01.

Jag har fått upp ett felmeddelande, "emissioner serv erfordras" och har läst lite här på forumet att det kan röra sig om problem med lambdasond eller gasspjäll mm.

Jag tänkte, eftersom Volvo tar 400:- (läst här) för att felsöka med felkodsläsare, köpa en läsare själv och undrar vilken som ni rekommenderar?
Själv va jag inne lite på en "Felkodsläsare - ELM 327 Bluetooth OBD2 EOBD bildiagnos" hos Runns http://www.runns.se/se/art/biltillbehor ... iagnos.php

Någon som har erfarenhet av denna och om den funkar på min bil, eller har ni nått annat tips på bra felkodsläsare?

Mvh
Kaxx
av *pettson*
400 spänn kan ioförsej vara mycket pengar. Eller lite pengar, beroende på om det ska ske en eller flera ggr.
För 400spänn får du i klartext vad som klagat. Då ska du få på papper när var och hur något uppstått i den mån datan lagrat detta.
För 400spänn får vid eget köp, kanske en felkodsläsare som du iallafall förmodligen inte kan tolka kodtabellen till då den ska översättas mot *volvospråk* för att bli lätt att använda och totalt gångbar. Visst kan man googla koderna men det är en bråkdel av informationen du får då. Du kommer heller inte in i bilens djupare felminne utan du står där helt utan tilläggsinformation.
För att få bra info så blir det till att inhandla en DICE någonstans i världen samt då köpa motsvarande programvara någonstans för runt 1 tusenlapp. Sen bör du bara läsa in dej på systemet som larmat för att ha en aning om mer exakt vad som menas med informationen. Det är inte så att allt är fel för att det pekas ut. Nej när allt är visat, tolkat och klart, då börjar felsökningen för att verifiera det hela. Till sist är det en åtgärd som ska göras.
Kanske är det så att det ibland är värt dom där 400 för att kunna börja felsöka?
Du gör naturligtvis som du vill.
Bara lite komplettering till vad Pettson sa här, som är helt rätt för övrigt.
Du har hittat en ELM327. Det är egentligen bara en elektronisk kontakt som tar ut (lite) av vad datorn har lagrat. För att du skall ha någon nytta av din ELM327 behöver du någon form av display för att läsa vad den innehåller. Det kan vara en modern mobiltelefon, en GPS med sådan speciell funktion eller en bärbar dator. Något av dessa tre. Sedan måste du ha programvara till detta också. Det är den som kostar.
Så det är inte så enkelt som det många gånger låter på dom här prylförsäljningssidorna.

Överväg dom här 400 kronorna och få ett utskrivet protokoll på ett papper.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]