Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Min ratt är äcklig och kladdig varför jag nu vill byta. Kan man byta till en med rattknappar (rattstyrning) som även är eluppvärmd? Min nuvarande kladdiga ratt har airbag. Flyttar man över den?

Vad behövs och vad kostar det samt var köper man ratt och sladdar till bästa pris?

Förstår att man måste säkra upp eluppvärmningen så jag tänker mig att jag drar en ny sladd till säkringslådan.

Har beställt en ny stereo som stödjer rattstyrning.

Tack på förhand
Finns inget sånt som passar bolt-on iaf. Vad som behövs göras? Ptja, du behöver göra om rattstången alt. navet på den nya ratten, dra kablar och säkra av dom. Sen är det väl inte så mycket mer än estetiskt pillergöra.
Problemet ligger ju just i att göra den nya ratten kompatibel med rattstången. Vart man hittar ratt... bästa är nog skrot från någon annan bil.
Lucif3r skrev:Finns inget sånt som passar bolt-on iaf. Vad som behövs göras? Ptja, du behöver göra om rattstången alt. navet på den nya ratten, dra kablar och säkra av dom. Sen är det väl inte så mycket mer än estetiskt pillergöra.
Problemet ligger ju just i att göra den nya ratten kompatibel med rattstången. Vart man hittar ratt... bästa är nog skrot från någon annan bil.
Så rattstången skiljer på en t ex nyare volvo med rattstyrning? Eller menar du fästet på ratten (navet)?
Vet du om volvo har någon ratt med värme?
En ratt från en cadillac med knappar och rattvärme....
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0864644564
En övergång i navet borde gå att lösa om det inte passar. Alt kanske man kan bygga nåt?
Övergång till rattknapparna finns också på ebay
Plats för strömbrytare finns ju vid dimljusen. Eller så sätter jag den på knappen för bakruta och ytterspeglars uppvärmning. Då slipper man extra säkring (om den håller vill säga) samt relä för stopp av värme.

Man får ju hoppas det inte sitter ett stort emblem på ratten....

Airbagen kan jag offra för konsten.

Tror ni det låter sig göras?
kennta skrev:Så rattstången skiljer på en t ex nyare volvo med rattstyrning? Eller menar du fästet på ratten (navet)?

Både stång och nav skiljer sig. Det är bara 960, 850 och x70 som har samma dimensioner (och således passar rattarna dom modellerna imellan rakt av). Kilroy har ju bytit till V70N inredning i sin V70, och det var inget litet projekt direkt, speciellt inte det där med ratten...
Men har man tillgång till svarv och kan svetsa alu så är det väl iofs inga problem.
Lucif3r skrev:
kennta skrev:Så rattstången skiljer på en t ex nyare volvo med rattstyrning? Eller menar du fästet på ratten (navet)?

Både stång och nav skiljer sig. Det är bara 960, 850 och x70 som har samma dimensioner (och således passar rattarna dom modellerna imellan rakt av). Kilroy har ju bytit till V70N inredning i sin V70, och det var inget litet projekt direkt, speciellt inte det där med ratten...
Men har man tillgång till svarv och kan svetsa alu så är det väl iofs inga problem.
Varken svets eller svarv är några problem. Snarare så att jag tycker der blir för mycket jobb. Jag får helt enkelt kompromissa.

Vi testar en ny vinkel;
Passar en eluppvärmd s80-ratt rakt av?

Ytterligare en vinkel;
Kan någon säga en ratt som inte är "kladdig" som passar rakt av? Då inredningen i classic'en har panelinlägg i aluminium (eller nåt) kanske en träratt inte skulle funka..
Nej, det är BARA rattar ifrån 960, 850 samt s/v70 som passar rakt av.
En annan sak du bör ha i åtanke är att airbag är bara att glömma. Det kräver rejäla modifikationer som ingen vettig människa skulle vilja göra på något explosivt :lol:
Och då kan man fråga sig, är rattknappar och värme verkligen värt att riskera livet (i värsta fall) för? För även om du kör "som en gud", så är man ju inte ensam ute i trafiken tyvärr.
Lucif3r skrev:Nej, det är BARA rattar ifrån 960, 850 samt s/v70 som passar rakt av.
En annan sak du bör ha i åtanke är att airbag är bara att glömma. Det kräver rejäla modifikationer som ingen vettig människa skulle vilja göra på något explosivt :lol:
Och då kan man fråga sig, är rattknappar och värme verkligen värt att riskera livet (i värsta fall) för? För även om du kör "som en gud", så är man ju inte ensam ute i trafiken tyvärr.
Nä visst. Ok.

Om vi släpper rattvärme och rattknappar och fokuserar på rattkladdet istället...
Var det nån av d andra rattarna som passade rakt av som var lite trevligare då? Dvs ej kladdig?
Tror det beror mycket på "miltal" samt renlighet. Det verkar även som att dom ljusa rattarna har en benägenhet att kladda mer. Min ratt i V70in är inte märkvärt kladdig iaf, den har gått 23k och har svart inredning.

Skulle tro att det säkraste är att helt enkelt köpa en ny ratt. Inte gratis, men garanterat kladd-fri.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]