Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
hej! hörs ett högt kvittrande (gnisslande) ljud på min volvo 850 10v. hörs bara när motorn är kall och vid körning, ej vid stillastående.håller på en kort stund. ljudet följer ej motorvarven eller hjulrotationshastighet. undrar om det kan vara den elektriska luftpumpen som låter sådär? pumpen är ju endast igång innan katalysatorn uppnått normal arbetstemperatur. man kan tyvärr inte höra om det är pumpen när bilen står stilla. för då hörs det inget, bara vid körning. nån som haft samma problem? tacksam för all hjälp. mvh classe
Senast redigerad av 1 thorsens, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Följer det motorvarv eller hastighet?
Hörs det bara när bilen rullar eller även när den står still med motorn igång?
Användarvisningsbild
av taxi
Bara för att utesluta: det är inte en trött kupéfläkt du hör?
Annars har jag också ett liknande ljud som verkar följa hjulhastigheten, också bara dom första minuterna. Jag misstänker växellådan för min del.
av thorsens
js1 skrev:Följer det motorvarv eller hastighet?
Hörs det bara när bilen rullar eller även när den står still med motorn igång?
hej! nej det följer inte motorvarv eller när bilen står still . när motorn blir varm är det borta, sker bara när motorn är kall och man åker iväg. funderar lite om det finns en elektrisk luftpump på min bil.den skall i såna fall vara på tills katalysatorn nått normal arbetstemperatur. kan den möjligtvis låta högt och kvittrande (gnisslande) om den är trasig? man kan ju tyvärr inte lyssna på den, för när bilen står stilla hörs det ju ingenting. tacksam för hjälp hälsningar classe
Användarvisningsbild
av js1
Ljudet fortsätter alltså även om du stannar till med bilen eller? Isåfall kan man misstänka luftpumpen. Den går iofs inte så länge att motorn hinner bli varm, den går en minut cirka.
Luftpumpen (tillsammans med flera andra funktioner") kan aktiveras i ett testläge via diagnosuttaget. Vilken årsmodell har du?
(Alternativt letar du upp reläet som matar pumpen. Drar ur kontakten som går till pumpen och matar pumpen med 12V så den startar. Då hör du om det är den som kvittrar.)
av thorsens
håller nog på någon minut, men inte när bilen står stilla. har läst på nätet att den kan låta högt som bara den, om kullagret är slut i pumpen. ljudet kommer från vänster sida, och bromsarna är det inte fel på. man kan byta kullager i pumpen har jag hört, lite pilligt men vad tror ni om det? måste vara pumpen! det hörs ingenting annars när man kör, bara de första minuterna man kör iväg. bilen är en volvo 850 144hk-95. classe
Användarvisningsbild
av taxi
Kallstarta bilen, men kör inte iväg. Pumpen startar efter ett tag i alla fall, du kan då gå ut och lystna om det är den.
av thorsens
hej! kallstartade bilen nyss, det hörs ingenting när bilen står stilla, men kallstartar man och kör iväg så låter det i nån minut. alla remmar och spännare och hjul är nya, så jag tror det är pumpen. bortsett från lite oljud nån minut så går bilen hur bra som helst. classe
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]