Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av France2013
Hej.
Min goa arbetshäst Volvo v70 2,4 (-00) har fått fel. Orange motorlampa började lysa efter lång körning i Europa på vägen hem.
Det gick att köra hem, motorn lät bra, inga varvtalsstgringar eller plötsliga stopp. Dagen efter hemkomst startar inte bilen, bara hostar och avgaserna luktar illa.
Kollat med en felkodsläsare från biltema.
P1671 och P1672.
Bytt alla tändstift och tändspole på mittencylindern då den stank bränt och otrevligt mycket bensin, markant skillnad mot de övriga.
Startade och den gick lugnt o fint. Efter en stund kom lampan tillbaka men bilen lät och gick bra.

Skruvade ur kamaxelgivaren, gjorde rent och mätte den till 125 ohm. Vet någon här om det är inom gränsvärdena för okej?
Frågat på bilia men de kunde inte svara på vilket ohmvärde det skall vara. -"Vi mäter bara i huvuddatorn, 5Volt ska det vara".
Skruvade ihop delarna och satte tillbaka batterikabel. Ingen lampa lyste, körde flera ärenden under den dagen, ingen lampa.
Kollade med felkodsläsaren ifall, P1670, något med imobelizern?

Nästa dag startade den utan problem, körde ett par mil och vips var lampan där igen.
Nu står den där och jag söker hitta lösning.

Någon som kan detta? ??:-/

Mvh France2013
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]