Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo 850 (egetligen 854), årsmodell 1995, som har gått drygt 30 000 mil.

För någon vecka sedan hände något jag inte upplevt föut, att växeln hoppade ur, dvs det hände plötsligt ingenting trots att gaspedalen var nedtryckt, men växelspaken låg ändå kvar (i trean). Innan dess hade jag kört i lite småjobbig stadstrafik, så jag kan ha legat på för hög växel eller så strax innan.

Igår var det dags igen. Just på trean slutade gaspedalen att fungera, så för att bilen inte skulle stanna var jag tvungen att växla till fyran (eller tvåan) och sedan växla tillbka till trean. Det här hände flera gånger så jag trodde inte att jag skulle ta mig hem. Jag testade att köra en kort tur en stund senare och då gick bilen bra igen. Den senaste tiden har det också då och då gått trögt att få i växlarna öht när bilen startats (backen och ettan alltså).

Jag har varit till verkstad och de har testkört runt kvarteret men de har inte upptäckt något eller haft någon spontan tanke. Jag gissar att det är något som skitat igen, för det har också gått lite "trött" då och då som när slangarna till bensinen eller bränslemaskinerna slaggat igen för några år sedan.

Jag har felsökt i felkodsdosan, men inget var fel enligt den. Nu skickar jag ut ett rop på hjälp eftersom bilen måste lagas före helgen.

Tack för alla förslag!

Petter
av *pettson*
Om du vill ha det löst till helgen så blir det till att skruva en stund ikväll.
Eftersom ettan och backen kärvar så pratar vi om att riva ned växellådan för att åtgärda problemet med ingående axeln. Samtidigt lär du få antingen byta koppling eller lyckas smörja upp så lamellen kan röra sej ordentligt.

Det här ger inga felkoder.
Sen förstod jag inte om motorn tappade effekt, eller om du upplever det så för att lamellen inte gör sitt jobb.
Men är det slir på lamellen så åtgärdas detta nu också.
Hej!

Stort tack för svar.

Det största problemet är inte att ettan o tvåan kärvar utan att motorn hostar/hoppar till och bilen bara rullar plötsligt i stället för att driva. Det blir alltså en rullbräda istället för en motorcykel så att säga. Trycker jag då ner gaspedalen händer absolut ingenting förrän jag lägger spaken i friläge och växlar till trean igen. Hänger det ihop med det du skrev eller avhjälps det på något annat sätt?

Tack igen

Petter
av *pettson*
Nej det hänger inte ihop med den typen av fel.
Men ingenting med växelspak eller så hör ihop med den typen av fel normalt sett. Om nu inte någon klämt ett kablage ute i motorutrymmet vid armarna på lådan, så när du växlar så kläms det helt enkelt?
Kan vara läge att ta bort luftfilterboxen och göra en titt?
Hej!

Tack för ditt nya svar.

Jag var till bilversktan och de sade direkt att det var kopplingen alt kopplingslamellen.

Vi köpte bilen när den gått 21000 mil och har kört 12000 mil sedan dess. Vi har inte bytt koppling och vet inte om det har gjorts tidigare någon gång.

Vekstan ville ha 2500 kr för ny koppling (de beggade såg dåliga ut tyckte de) och 3000 för jobbet med att byta. Mycket pengar för en så gammal bil men å andra sidan gillar vi vår Volvo och en ny bil brukar ju också vara dyr i reparationskostnader tänker vi.

men det är förstås illa om det är som du säger och det inte har med kopplingen att göra!
petter2013 skrev:Hej!

Tack för ditt nya svar.

Jag var till bilversktan och de sade direkt att det var kopplingen alt kopplingslamellen.

Vi köpte bilen när den gått 21000 mil och har kört 12000 mil sedan dess. Vi har inte bytt koppling och vet inte om det har gjorts tidigare någon gång.

Vekstan ville ha 2500 kr för ny koppling (de beggade såg dåliga ut tyckte de) och 3000 för jobbet med att byta. Mycket pengar för en så gammal bil men å andra sidan gillar vi vår Volvo och en ny bil brukar ju också vara dyr i reparationskostnader tänker vi.

men det är förstås illa om det är som du säger och det inte har med kopplingen att göra!
Räknar du med att köra bilen 10000 mil till eller sälja i morgon? Slå ut kostnaden på milen du tror att du tänker köra innan du säljer så ser du om det är värt pengarna. Tyvärr är det så att köra gammal bil, rep kostnaderna ökar med milen. Men om man jämför med värdeminskningen på en nyare bil så kan du köpa en pava Bollinger varje gång du hämtar den från verkstan. Man låser sej lätt vid tanken "är det värt det på en gammal bil". Men tänk så här då, vad kostar det per mil jag fraktar mej... :wink: :wink:
Och sedan, åk i väg till en WV verkstad och hör vad det skulle kostat...
Jag kan bara hålla med Pettsson. Hur det kan bli att gaspedalen har noll verkan när du har i treans växel förstår jag bara inte. Om det är kopplingen som fallerar så borde du i så fall få tokvarv på motorn om kopplingen inte greppar. Och hur det bara kan vara på treans växel skulle också vara ett mysterium.

Spekulation då jag aldrig mekat med en 850:

I.o.m. att det är en 95:a så antar jag att det är gasvajer till spjället, man hade väl inte motordrivna gasspjäll så tidigt. Och hur då treans växel skulle kunna åstakomma ett blockering av gasning när ingenting hör ihop där emellan förstår jag inte.
3000 för att byta kopplingen, det låter billigt faktiskt. Det är ju ändock inget litet jobb på dessa bilar, tyvärr.

Menar du verkligen att ingenting händer när du trampar på gasen? Dvs motorvarvet påverkas INTE?
Isf är det något väldigt allvarligt fel. erikn har helt rätt, det är mekaniskt, wire styrt, gasspjäll (elektroniskt kom först -99. Wiren går direkt från gaspedalen till spjället, det finns ingen elektronik inblandad öht (om man inte räknar med TPS'en, men den orsakar inte ett sådant här problem). Det finns heller inget direkt som kan 'klämma fast' wiren, då det är ett metallhölje runt den för att förhindra just fastklämning. Och skulle det vara orsaken skulle det inte bara hända på 3an, samt att gaspedalen skulle inte gå att trycka ner ordentligt.

Så ja, antingen har du förklarat lite tokigt, eller så har du utelämnat viktig information, eller så har du en unik bil. :lol:
Lucif3r skrev:3000 för att byta kopplingen, det låter billigt faktiskt. Det är ju ändock inget litet jobb på dessa bilar, tyvärr.

...

Så ja, antingen har du förklarat lite tokigt, eller så har du utelämnat viktig information, eller så har du en unik bil. :lol:

Hej alla!

Tack för synpunkterna. 3000 - billigt! Vad bra, då vet jag att min verkstad inte skinnar oss. Jag bor i Borås och här är allt billigt. :)

Tokigt, utelämnat eller unik - Jag skulle väl säga typ alltihop. :)

Eftersom min verkstad hade hunnit stänga för dagen när jag läst de tidigare inläggen åkte jag runt på måfå och hittade en verkstad som var öppen. Ägaren tog en tur med mig och sade att det utan tvekan var ett bränslefel. Det var definitivt inget fel på kopplingen (bortsett från att den är lite gammal o allmänt sliten). Så TACK ska ni ha för att ni vägledde mig rätt.

Ägaren hade inte tid att fixa detta förrän på måndag men en fjärde verkstad råkade jobba även i morgon så då ska de kolla om de ska byta bränslefilter eller ev bränslepump.

Bägge saker har jag varit med om för ca tre år sedan så jag tänker mig att det kanske är något annat bränslerelaterat, men bilen känns på samma sätt: hoppar oberäkneligt och slutar fungera främst om jag kör på lågt varvtal. Men en bränslepump borde väl i och för sig hålla längre än tre år? Det enda som skiljer mot förut är att bilen helt slutar fungera, dvs att motorn låter men inget annat händer när gaspedalen trycks ner (och precis som ni trodde så rusar inte motorn när bilen slutar driva).

Så vi får väl se hur det går...

Tack så länge

Petter

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]