Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle vilja säga att Aisin Warner som ju gör dom lådorna gör bra skit. Sen är det ju upp till bilägaren att ta hand om fortsättningen så dom får ett långt liv och byta olja i dom, sk. "spola" lådan var 6000de mil och byta filtret i dom var 12000de mil, vilket aldrig görs så därför havererar dom runt 20-25000 mil. Jag står just nu och renoverar en där ett lamellpaket havererat pga. just uteblivet filterbyte. Igensatt filter = dåligt oljetryck i lådan = dåligt tryck på lamellerna = varmgång pga. slirande lameller = blåkörda stålbrickor och lamellbeläggsläpp = bärgare.

Enligt Skobes så finns det inga filter i lådan, hur många fler märkesverkstäder som ljuger kunderna rätt i ansiktet vet jag inte så lita aldrig på en "auktoriserad" verkstad. Det finns faktiskt 5 filter i lådan för att vara exakt.
Användarvisningsbild
av Nexus
tror ingen vanlig svensson delar en låda för byta filter men spolar man lådan med jämna mellanrum så är ju chanserna för att den ska leva längre betydligt större....
Att bara spola lådan är ju som att bara byta motorolja men skita i att byta filtret, man vet att det kommer att rasa förr eller senare. Sen så skrev jag inte att svensson skulle byta det själv men det är ingen raketforskning om man nu vill göra det själv, ner med lådan, bort med pumpen, skruva bort alla skruvarna som håller ihop lådan, några lätta hammarslag så tätningsmassan släpper, lyft av hushalvan och lyft ur kardanklumpen och skruva bort skruven som håller filtret och LYFT.

Går liksom inte att göra fel ens om man vill. :)
av *pettson*
Lite märkligt eftersom filtret med namnet filter sitter under ventilpaketet på en AW40-52LE. Ventilpaketet finns under plåtkåpan på ovan/framsidan? Men finns det fler filter så.
Å andra sidan finns ingen reservdelsleverantör på delar, varesej för svensson eller ens mej som jobbar med bilar hela dagarna.
Många leverantörer finns det men ingen som vill leverera.
Användarvisningsbild
av js1
Detta kan ju bli rätt spännande, två helt olika versioner om samma låda.

En som hävdar att den innehåller ETT filter som nås via ventilkåpan och en som just har kluvit samma låda och står i begrepp att byta FEM filter. Ska bli spännande att följa :mrgreen:
av triumph00
js1 skrev: En som hävdar att den innehåller ETT filter som nås via ventilkåpan och en som just har kluvit samma låda och står i begrepp att byta FEM filter. Ska bli spännande att följa :mrgreen:
Känns spontant som man inte skall välja automatlådan om man skall byta till en S-V70 (om det nu är begagnat vi pratar om med lite mil på mätaren)

Spola lådan var 6000 mil - känns inte som någon kvalité.
Byta, alltså tappa av och hälla på, är vanlig service, men spola!
Användarvisningsbild
av js1
Man byter inte oljan i lådan bara genom att tömma ur och fylla på. Då byter man bara ca 2l av totalt 7l. Man måste skölja den.
Enligt Volvo behöver oljan inte bytas på andra bilar än typ, taxi och utryckningsfordon. (Hur man nu kommit fram till det)
Det är inte speciellt svårt att skölja, finns bra guider på nätet.
Jag har inte läst att 850-lådan skulle vara bättre eller sämre än andra. Min 96:a har rullat snart 17000mil med 2 sköljningar på dom åren och den växlar lika osmidigt idag som den gjorde när den var ny 8)
av triumph00
Aha - det är så det funkar på Volvo
(på ett annat fabrikat är det "bara" att tapp ut och fylla på. Spolning behövs inte om intervallen följs)
Då förstår jag vad som menas med spolning på Volvo lådan
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]