Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göran
#3598
Hej!
855 GLT -96. Sen en tid tillbaka har jag fått fylla på kylarvätska. Det sjunker till ganska nära "min" men inte under. Om jag fyller till "max" igen så sjunker det till nästan "min" igen men inte under. Det sjunker inte direkt men efter nån dag eller så.
Till saken hör att jag har upptäckt att det var grått klet på oljestickan, jag torkat rent men det är svårt och säga om det kommer nytt eller om det bara är rester i röret, oljan är ny sedan i höstas. Under påfyllningslocket är det fin färg på oljan.
Bilen går fint i övrigt.

Är det kylarvatten i oljan eller kommer det gråa kletet från något annat? Varför sjunker vattnet men bara till en viss nivå (det är inte hål på expensionskärlet, har kollat)?

Någon som vet...eller tror sig veta?

Mvh Göran
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#3602
Göran skrev:Hej!
855 GLT -96. Sen en tid tillbaka har jag fått fylla på kylarvätska. Det sjunker till ganska nära "min" men inte under. Om jag fyller till "max" igen så sjunker det till nästan "min" igen men inte under. Det sjunker inte direkt men efter nån dag eller så.
Till saken hör att jag har upptäckt att det var grått klet på oljestickan, jag torkat rent men det är svårt och säga om det kommer nytt eller om det bara är rester i röret, oljan är ny sedan i höstas. Under påfyllningslocket är det fin färg på oljan.
Bilen går fint i övrigt.

Är det kylarvatten i oljan eller kommer det gråa kletet från något annat? Varför sjunker vattnet men bara till en viss nivå (det är inte hål på expensionskärlet, har kollat)?

Någon som vet...eller tror sig veta?

Mvh Göran
hej
Det blir ofta "kondens" i oljeröret därav dena "gröt"

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]