Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hallå köpte mig en xc70 här om dagen. kille som sålde hade haft in den på volvo för det startade och dog. volvo läste ut felkoder och sa att det var motorstyrenheten ? och det skulle kosta 10 pap och byta. så han sålde bilen ja köpte den för se om jag kunde få igång den. byte soppa pumps relä så gick den igen å går fint fint Nu till mitt problem när jag fick igång den så blickar pilen för fel i automaten.
jag har läst ut fel koder med en obd (kina) men får inget på automaten. fick låna en data med autocom som är ett bra program men där fanns inte xc70 98års modell me ?. så jag testade med v70 osv och lyckades få ut fel koder ut ecu ? men det va lite skit som hade kommit för jag hade dåligt batteri som jag radera som inte har kommit tbx men när jag felsökte automaten så finns det inga fel koder står det ?. Men det blinkar som fan !! nu hade jag ju valt v70 så jag vet inte om det kan vara det som gör att jag inte hittar fel koder men hur som helst får jag inte ut några fel koder hur jag än gör..

kanske ska säga att lådan är i limp mode ! den startar på 3an backen funkar fint !

jag har kollat kontakter runt lådan..
bytt växelgivaren? på lådan
kollat alla säkringar
spolat lite olja jag hade bara 4,5 liter hemma. oljan va röd lite brun..
kollat styrenheten till lådan kontakterna ser bra ut..

har försökt att nolla lådan genom att bryta tändningen 5 gånger även 10-15 gånger. Men pilen blinkar på !

och hur jag om styrenheten är paj till automaten ? :???:

skulle behöver hjälp hur jag ska fixa den här.. tackar för svar !.
Pilichi skrev:
AnkaN7893 skrev:Du behöver en dator med vol-fcr för att kunna läsa ut felkoder

Ur automaten då eller ? tanke på det går ju hur bra som helst att läsa ut andra felkoder ? :???:
Ja för att kunna läsa ur felkoder ur automaten eller vad du nu vill läsa av i bilen. Jo finns felkodsläsare som fungerar men dom brukar ge någon konstig kod t.ex. som min från biltema kan ge felkod po5644L. Va fan betyder det? Med vol-fcr får du t.ex. 1-2-2 Soleniod S1 öppen krets.
AnkaN7893 skrev:
Pilichi skrev:
AnkaN7893 skrev:Du behöver en dator med vol-fcr för att kunna läsa ut felkoder

Ur automaten då eller ? tanke på det går ju hur bra som helst att läsa ut andra felkoder ? :???:
Ja för att kunna läsa ur felkoder ur automaten eller vad du nu vill läsa av i bilen. Jo finns felkodsläsare som fungerar men dom brukar ge någon konstig kod t.ex. som min från biltema kan ge felkod po5644L. Va fan betyder det? Med vol-fcr får du t.ex. 1-2-2 Soleniod S1 öppen krets.
okej får köpa in en sladd som jag kan koppla till datan då. för bluetooth funkar inte med vol-fcr ? . vart kan jag få tag på vol-fcr ?

Om någon har några förslag på vad det kan vara så skriv på bara. alla tips är bra.
Det behöver inte vara fel i vxl-lådan. Fel i motorstyrningen kan även sätta felkod för vxl-lådan så du bör nog läsa ur eller få hjälp med att läsa ur de rätta felkoderna innan du lägger ner för mkt jobb på att gissa.
js1 skrev:Det behöver inte vara fel i vxl-lådan. Fel i motorstyrningen kan även sätta felkod för vxl-lådan så du bör nog läsa ur eller få hjälp med att läsa ur de rätta felkoderna innan du lägger ner för mkt jobb på att gissa.
okej om jag fårstår dej rätt är det allså den andra styrboxen ? jag har ju två i den svarta lådan. och vad menar du med "fel i motorstyrningen" ?.
jag är inte så insatt i dom har nyare volvo bilarna har bara haft 200/700/900 serien så mkt som är nytt men vill lära mig .

ska också nu skriva när du skrev om motorstyrningen att främre lamba har kommit upp ett par gånger hade lite felkoder och radera dom och den kom tillbaka dirr. Det är förvärmnigen till lamban som är paj skulle det kunna vara boven ? min känsla säger nej men jag är inget pro på de här. just nu som finns det inte kvar men har kommit upp ett par gånger ,.

flerförslag vet att man inte bara kan gissa men någon som haft samma progblem ? tack för svar !
Lucif3r skrev:2/7/900-serien har motorstyrning dom också :wink:

Det är absolut ingen som helst mening med att sitta och gissa, det finns så mycket som kan tända lampan så vi kan likagärna klistra in hela felkodsregistret och säga "där är felet" - och det blir dyrt :wink:

Men det du kan göra först och främst är att kolla oljan i lådan.

haha jajo det vet jag men långt ifrån lika mkt el å skit en vad dom nya bilarna har ;)

Nej sjklart kan vi inte sitta och gissa de förstår jag. Men tänkte bara på lite förslag på vad jag kan titta på innan jag kan felsöka lådan. oljan har jag kollat även spolat ur 4,5 liter " Det jag hade hemma" :roll:
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]