- tor 05 sep 2013, 19:37
För 2 år sedan inköptes en V70Classic Momentum bensin+gasbil 2007 åm. Den hade då gått ca 12000 mil. Efter en månad började problemen. Bilen stannade plötsligt och jag lärde mig snabbt att det bara var att koppla över till bensin. I början inträffade detta endast nån gång i veckan men för varje månad som gått har det blivit allt vamligare och numera går bilen mellan 0-40 km i taget innan jag får slå över till bensin. Det finns ingen logik i när det inträffar. Lika ofta i jämn fart på landsväg som i stadstrafik. Har nu slutat köra på gas helt i stan då det orsakat en del problem när den stannat i rondeller eller stoppljus. Bilen har undersökts på Volvoverkstad vid 4 tillfällen men uppvisar inget fel. Det stora problemet avseende gasen är nu att det tycks vara lag på att både gas och bensin ska fungera för att gå igenom SBP. Till detta har nu lagts att sedan några veckor tillbaka försvinner vatten ur kylvattenbehållaren. Varningslampa tänds och motorn stannas varvid mellan 2-5 dl vatten fyllts på. Vatten har då legat under bilen vid de 3 tillfällen detta hänt. Jag har då lämnat in bilen på Volvo vid 2 tillfällen senaste veckan men där kan de inte pressa ut något vatten alls från kylsystemet och inte heller fylla på nytt vatten. Bilen har varit 4 dagar där på observation utan läckage. Själv körde jag nästan 40 mil i helgen innan jag tog ett längre uppehåll på 1,5 timmar. När jag startade bilen saknades ca 5 dl vatten och då var det en stor pöl vatten under bilen. Jag fyllde på vatten och körde sedan ytterligare ca 5 mil. Något dygn senare åter 30 mil och då utan något läckage alls. Därefter och under vistelse på Volvo bilverkstad har inget vatten saknats. Verkstaden tror att topplockspackningen är skadad och att ev kan vara aktuellt med motorbyte. Bilen går annars fint och oljan är ren. Finns någon därute i cyberspace som kan ge råd i detta?