Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virtq
Håller på att byta damask till drivknuten på höger sida. Men kommer inte åt att klämma ihop sprinten som håller drivknuten på plats på axeln. Har fått upp axeln i ett skruvstäd för att försöka knacka loss den med don o slägga. Men den vill fan inte loss, trots rejäla slag. Någon som har något förslag hur man kan få loss den?

Finns en drivknutsavdragare på Biltema för 400 spänn, men det känns som om det borde finnas något annat bättre sätt.

Bild
av roh66
Hej virtq!
Du måste komma åt låsringen.den syns då inte på bilden .Rengör bättre så ser du lättare vad som göras bör.
Släggan kan du kasta på älven. Knuten lossar lätt när du väl har kommit åt låsringen.

Mvh.R.
av virtq
Jag tycker tyvärr det ser rätt stängt ut, själva kulorna sitter där det är ut fasat. Men det verkar vara en drivknut som inte har dessa hål eller så har jag helt enkelt missat. Om du kan försöka förklara var jag ska kunna komma åt denna låsring så vore det till stor hjälp.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
I den inre delen (mot splinesen till)så ska det vara urfasat så du kommer åt att öppna låsringen, rengör lite mera så får du syn på urfasningen.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
I den inre delen (mot splinesen till)så ska det vara urfasat så du kommer åt att öppna låsringen, rengör lite mera så får du syn på urfasningen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
På VW/VAG knutarna kan man dra i navbulten i bott och på så vis tvinga av knuten från axeln. Gäller den yttre knuten. Vet dock ej om detta funkar på volvos men värt att undersöka.
av virtq
Jag har nu kommit fram till att det inte är en original drivknut, den är köpt från skruvat.se/proparts. Det finns inget hål för att komma åt låsringen på denna. Vet inte om det har att göra med att det är en eftermarknadsdel, men det är mycket möjligt att det är så.

Köpte Biltemas drivknutsavdragare, men eftersom att jag har 99a så är det bult istället för mutter och bulten är mycket klen i jämförelse. Vågar inte dra bulten mer nu och knuten vägrar lossa från axeln. Så nu känns det som att sista utvägen är antingen bruka brutalt våld mot knuten så att den blir obrukbar eller att skaffa en universal damask som man kan trä över med kona. Riktigt irriterande när eftermarknadsdelar inte motsvarar original..
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]