Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sazzle
Hejsan !
Bilen rycker m jämna mellanrum o d speciellt vid låga varv/ låg hastighet.
Har bytt tändstift, rotor o fördelarlock men blev inge bättre. Har även haft i injektion.
Kan det vara bensinfilter el bensinpumpen ? Någon nämde att man kan göra rent luftmassemätaren men tror inte att det finns någon sån.
Kan det vara lambdasonden ?
Är tacksam för alla tips !
Frugan ska ha barn om en månad o man vill ju inte bli stående efter vägen då !
Har en 98a v70.
Mvh ronnie
Användarvisningsbild
av Arbu11
sazzle skrev:Hejsan !
Bilen rycker m jämna mellanrum o d speciellt vid låga varv/ låg hastighet.
Har bytt tändstift, rotor o fördelarlock men blev inge bättre. Har även haft i injektion.
Kan det vara bensinfilter el bensinpumpen ? Någon nämde att man kan göra rent luftmassemätaren men tror inte att det finns någon sån.
Kan det vara lambdasonden ?
Är tacksam för alla tips !
Frugan ska ha barn om en månad o man vill ju inte bli stående efter vägen då !
Har en 98a v70.
Mvh ronnie
På min bil var det tändkablarna... Du får försöka testa om det bara är en cylinder som slutar funka då och då eller om det är alla... Detta kan du t.ex. göra genom att koppla bort snabbkontakten till någon av spridarna (en och en, vid aluminiumrampen på motorn) och se om bilen går extradåligt (provköra) eller om den går som förut (förutom att bilen nu kommer gå KONSTANT dåligt, dvs. du bör känna samma ryck som innan fast hela tiden!)

Mvh
Anders
av pompe90
hm har liknande problem dock så är det inte lika frekvent låter det som.

Mitt problem är att motorn får lite "fjutt-ryck" som känns av men inte är något som man stör sig allmänt på. Det är som att motorn tar en paus i 0.3ms sen fortsätter den med att förbränna fossilt bränsle.

På min är bensin/luft/olje-filter, alla tänddelar,"ny" databox osv. Ganska mycket. Det som byttes först var iofs några tänddelar, tändstift(volvo orginal) samt skruvat.se tändkablar+fördelarlock+rotor. För just efter detta bytet kan faktiskt rycket ha kommit.

Så skall sätta på gamla volvo orginal delarna för att utesluta detta.
Jag kan återkomma om jag lyckas få bort mitt ryck, kan ju vara samma fel dock att du har värre symptom bara.

edit-

Kan tillägga att inga felkoder uppkommer utav dessa småryck. Luftmassemätaren är rengjord och fungerar som den skall.
av sazzle
Okej låter lite som att vi har liknande problem. Den rycker inte hela tiden utan då o då. Ibland ofta, ibland inget ryck alls under en körning inom stan. Det är som du säger ungefär som att motorn tappar luften typ nån sekund. Eller ungefär som att den tappar bränsle för en sekund och sedan får den bränsle igen, eller vad det nu är som typ försvinner.

Det jag upptäckt nu så har jag sett att tomgången sjunker o stiger ytterst lite, typ 100 varv. både med o utan ac.

Våran OBD är paj i bilen så även om den gav felkod skulle jag inte kunna läsa av den tyvärr. Här gäller det att leta manuellt så fort bilen krånglar !

Det har varit mycket elfel på bilen tidigare.

Har även fått tips om att det kan vara knacksensorn som blivit dålig men har inte hunnit kolla upp det.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]