Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Idag när jag skulle starta bilen efter lunchen så kände jag att motorn skakade/ryckte lite.
När jag skulle åka hem så var det värre, den började bråka på låga varv och när jag kom ut på 80 väg så gick den bättre, Men i uppförsbackar och vid gaspådrag så kändes den allmänt svag, så jag körde in på OK.
Där fyllde jag på olja, eftersom det ändå behövdes, kollade luftfiltret och gjorde det rent men utan större resultat.

Däremot så märkte jag att luftslangen som går från luftburken till spjällhuset var helt av, samt små hål på flera ställen.

Volvo hade inget hemma så det blev Chlas ohlsson och silvertejp, men utan något vidare resultat.
Kastade även i en burk injectioncleaner för akuta problem med ryckningar etc och brände ut på motorvägen.

När jag gasade på så ville den aldrig gå upp i vare sig normal acceleration eller fart så jag körde 90 - 100 hela vägen hem ca 3.7 mil.

När jag kom till Nynäs och parkera så lät det lite som ett hostande/puffande från avgasröret som upphörde efter ca 5min på tomgång.

Den nya slangen kommer på fredag, men jag undrar om någon vet vad det kan vara ? är lite tveksam till att slangen/utluften till motorn har skapat detta pga att slangen säkert vart trasig ettag utan att jag märkt något.

börjar misstänka spridarna eller spjällhus som blivit igensotat ?????

:(
Senast redigerad av 5 jezper, redigerad totalt 0 gång.
Lucif3r skrev:Nu vet jag inte vad du har för motor, men om luftslangen mellan spjällhuset och luftburken är av efter LMM/Tempgivare så blir ju mätningen helt åt helsike och motorn kan gå precis hur som helst.

Dock låter det som klassiskt slarv med tänddelarna (fördelare+rotor).
2.5L 144hk 5cyl.

Klassiskt slarv ?? Hur slarvar man med sånt ? Jag köpte bilen när den gått 16 000 mil och nu har den gått 24 500. Kanske dags att byta dom ? Ska kolla hur dom ser ut när jag kommer hem, men den startar ju alltid på första vridet och den kickar igång ganska snabbt/hårt efter batteribytet.

Tack för svar
Senast redigerad av 1 jezper, redigerad totalt 0 gånger.
LOB skrev:.Går den på alla 5 cylindrar? Låter som den går på 4... Kollat gnist/tändspolarna?

Felet uppstod igår, men till o från så gick den jämt o fint och till o från skit. tror den går på alla 5, men vet ej. Har inte kollat gnist/tändspolarna men kommer undersöka saken snarast.

Hoppas dock på att det bara är slangen som är felet, men jag tejpade utav bara helvette och märkte ingen skillnad :shock:
Det var inte direkt riktat till dig, utan mer åt 90% av alla 85x70 92-98 samt volvo.
Det är ju så sjukt att fördelare och rotor inte ingår i någon service, därför blir dessa 2 viktiga detaljer bytta på tok för sällan.
Och åker man in med bilen till t ex volvo för felsökning kan dom påstå att både det ena och det andra måste bytas - men inte tänddelarna, för det kollar dom i regel inte...
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]