Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min C70 (Coupé 2.3 T-5, år 1997) har den senaste tiden börjat bete sig väldigt konstigt.
1. Kickdownen har lagt av helt, när jag har "plattan i mattan" så växlar han inte ned ut bara fortsätter på samma växel, och när varvmätarn hamnar på rött så lättar jag lite lätt på gasen och då växlar den upp.
2. Om jag accelererar i ett lugnt tempo så växlar den fint, men så fort jag accelererar snabbt så fortsätter den bara på samma växel tills dess att jag lättar lite lätt på gasen och då växlar den.

Dessa problem har jag på växel-lådans alla 3 "modes" S,E,W.
Jag har kollat olje-nivån i lådan och den ligger mitt emellan Low och High, på den "varma" sidan av stickan när bilen är varm.

Nån som har en aning om vad problemet kan vara eller vad man kan kolla mer?
AnkaN7893 skrev:Låter som kickdowngivaren inte fungerar
Tror du det? Även när det gäller problem nr 2?
"2. Om jag accelererar i ett lugnt tempo så växlar den fint, men så fort jag accelererar snabbt så fortsätter den bara på samma växel tills dess att jag lättar lite lätt på gasen och då växlar den."

Här har jag alltså inte "plattan i mattan" utan här kanske jag trycker ned gas-pedalen lite mer än halvvägs från mattan.
Och då går han upp i varv, och när den kommer upp till rött så lyfter jag rent instinktivt lite på gasen och då växlar den.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Volvoc701987 skrev:
"2. Om jag accelererar i ett lugnt tempo så växlar den fint, men så fort jag accelererar snabbt så fortsätter den bara på samma växel tills dess att jag lättar lite lätt på gasen och då växlar den."

Här har jag alltså inte "plattan i mattan" utan här kanske jag trycker ned gas-pedalen lite mer än halvvägs från mattan.
Och då går han upp i varv, och när den kommer upp till rött så lyfter jag rent instinktivt lite på gasen och då växlar den.
På min V70 automat så växlar den runt 4000-5000 varv om jag håller strax över hälften på gasen... När är det du "lättar lite lätt på gasen"? För det är normalt beteende!
Arbu11 skrev:
Volvoc701987 skrev:

På min V70 automat så växlar den runt 4000-5000 varv om jag håller strax över hälften på gasen... När är det du "lättar lite lätt på gasen"? För det är normalt beteende!
Jo så har min betet sig också tidigare, att jag har tryckt ned pedalen lite mer än halvvägs, så har den växlat utan att jag har lättat på foten, men nu växlar inte han inte alls själv, den går upp till rött(7-8000 varv) och så stannar den där tills jag lättar på foten, spelar ingen roll om det är från stillastående eller om jag är uppe i t.ex. 100 km/h.
Och jag har testat att att hålla pedalen inne länge, typ 3-4 sekunder när den är på 7-8000 varv utan att den har växlat, och det tänker jag inte göra om ;)
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)