Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#773144
Min mätarhusbelysning lyser inte på min Volvo 850 -92. Därför testade jag byta retrostaten som sitter på vänster sida. Den man kan ställa in ljusstyrkan. Jag bytte till en som jag vet fungerar. Den kommer från en Volvo 855 -96 2.5 SE men det blev absolut ingen skillnad.
Varsningslamporna fungerar perfekt.

Jag har kollat lamporna där bak med en multimeter så jag antar dem ska fungera. Men jag ska skruva upp allt igen för att säkerhetskolla.

Annars så skulle jag vilja veta några kända fel varför mätarhusbelysningen blir defekt.
#773149
har du byglat kablarna på baksidan reostaten för att kolla om belysningen funkar då?
bygla mellan gul/orange och rosa med t-låset i läge 2 eller 3.

Har du spänning in till reostaten?
Som ovan gul/orange samt i p-ljusläge vit kabel då tändningen är i läge 2.

Edit: funkar belysningarna i alla knappar och dylikt? Dessa går också via reostaten.
Och då menar jag inte indikeringen för att en knapp är tillslagen.
#773221
Henke3 skrev:har du byglat kablarna på baksidan reostaten för att kolla om belysningen funkar då?
bygla mellan gul/orange och rosa med t-låset i läge 2 eller 3.

Har du spänning in till reostaten?
Som ovan gul/orange samt i p-ljusläge vit kabel då tändningen är i läge 2.

Edit: funkar belysningarna i alla knappar och dylikt? Dessa går också via reostaten.
Och då menar jag inte indikeringen för att en knapp är tillslagen.
Tror jag har andra kablar. Här är nummret på dom.
2 svart.
4 rosa
1 brun/orange
3 vit
5 svart/vit

Fläktreglageknappens lampa fungerar.
Fönsterhissnkapparn lampa fungerar.
Värmereglagespjiellets höger/vänster lampa lyser inte.

Ac knappens lampa fungerar.
Cirkulationsknappens lampa fungerar.
Cigguttagets lampa fungerar inte(sönder, har kollat).
Handsfacklampa lyser.
#773242
funkar de andra lamporna så är reostaten hel, då får du kolla närmare på själva instrumentet.

Vad gäller färgerna skrev jag fel, skulle vara brun/orange, inte gul/orange.

rosa är matning ut från reostaten så där skall du ha batterispänning vid fullt uppdragen reostat.
Kolla också så att de lampor som fungerar reagerar då du drar ner reostaten.
Sen är det bara att mäta så du har rätt spänning på rosa kabel vis resp lampa som är trasig.
#773265
*pettson* skrev:Förutsätter att ljusvredet dragits på?
Mätarbelysning fungerar inte ihop med halvljusautomatiken om du använder det i läge 0.
Den är inte på 0. Men jag ska testa med en multimeter och mäta lite. Har nyss köpt en avancerad mulitmeter från Kina för ca 25 kr inkl frakt.
#773541
Det är ingen spänning mellan brun/orange och rosa. Däremot är det 12 spänning mellan svart och vit.

Henke3: Kan du lägga upp ett elschema på just min bil. Det skulle vara riktigt schyst :)
#773547
Henke3 skrev:då är allt korrekt, skall vara som du har mätt.
men du har spänning ut på rosa kabel, dvs +12V?
Rosa är matningen ut till lamporna
Mellan vit och rosa är det 12 volt.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]