Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cigarettminut
Hej! Fixade lite med bilen idag (855 R 2.0 1996), upptäckte att det var lite kladdigt runt ventilkåpan, tog då av denna och såg att det från någonstans läckt olja och lagt sig under. Har någon nån aning om varifrån och av vilken anledning detta har kommit? Något typfel? Eller har påfyllningslocket suttit dåligt vid något tillfälle? Jag bytte tändstift vid denna tiden förra året och då såg det bra ut. Se bild:

Tack för hjälpen

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är tämligen standard att det kommer olja där genom åren. Det finns 2 saker det kan komma olja ifrån där: Oljelocket samt slangen som går ner i ventilkåpan. Dålig packning i oljelocket är det vanligaste.
Oljan kan ju också ha kommit ifrån att någon spillt lite vid påfyllning.
Användarvisningsbild
av taxi
Inte den oljan, är ju svart!
Men i övrigt håller jag med, börja med packningen i locket, den brukar bli bakelit efter några år.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Inte den oljan, är ju svart!
Det kan ju bero på många saker. Dålig olja är ju en sak, men det brukar ju inte vara direkt rent under kåpan, och ej heller direkt svalt, så att oljan ligger där och samlar på sig skit är rätt logiskt.
Den oljan jag hade där såg likadan ut, men oljan som jag tömde ur motorn såg bättre ut.
Okej, tack, ny packning borde ju inte vara så dyrt till att börja med. Kan man köpa bara ny packning eller köper man lock inkl packning, nån som har koll? Att jag spillt vid påfyllning kan vi avskriva. Ang. den där slangen såg den okej ut när jag inspekterade, men den kanske också skulle må bra av att byta.

Provade det där med att kolla om det kommer rök ur oljestickans hål ang. igensatt vevhusventilation, men så var inte fallet på min bil. Å andra sidan hade jag just då bytt till ny fräsch olja precis innan, så kanske får testa det igen senare (?). Har väl annars som plan att renovera vevhusventilationen när jag ställer av i vinter.

Tack för tipsen!

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]