Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte min V70 -00 Classic för en vecka sedan. När jag köpte bilen så fungerade AC bra och jag har kvitto på att den vart inlämnad för 2 veckor sedan då torkfiltret fixades. Dagen efter jag köpt bilen så slutade Ac att kyla efter ca 5min. Nu har jag märkt att om bilen stått under natten så funkar kylan bra i 5-10 min för att sedan lägga av igen.
Fläkten funkar som den ska iaf och AC röret under bilen är kallt.
Tänkte be verkstaden som fixade torkfiltret kolla vad som hänt men de har semesterstängt i 3 veckor till. Har ju precis köpt bilen och det är varmt som fan ute så jag är ivrig att lösa problemet. Dock hat jag inga pengar att lämna in bilen för så ju mer jag kan ta reda på desto bättre.
Vad kan det tänkas vara för fel?
Tar tacksamt emot alla tips :-)
Din magnetkoppling på kompressorn behöver shimsas. Det kan du göra själv om du är någorlunda händig. Sök på "shimsa" och ecc eller ac och du kommer att hitta många trådar.
Har du köpt bilen privat eller på en firma?
kör bilen varm, tills ac slutar öppna huven, ta en träkloss etc slå till kompressorn på remhjulet (slå remhjulet mot kompressorn) hoppar den igång någon sekund är det nya schims, bortplockning av gamla shims eller helt enkelt en bonnelagning med strips :)
Tjo!

Efter att ha tagit till mig av era svar och läst massvis om saken så är jag ganska säker på att magnetkopplingen behöver shimsas om.
Så efter att ha kollat med en hel drös verkstäder i Stockholm så hittar jag Ingen som vill göra jobbet. Samtliga säger att d inte gör sådant utan bara byter kompressorn. En mekaniker sa att sådana verktyg inte fanns längre??!?!
Vad jag förstår så är det inte ett superkomplicerat jobb och alla verkstäder jag pratat med jobbar med AC.
Själv är jag fruktansvärt ohändig och skulle nog förvärra problemet om jag gav mig i kasst med det.

Så nu till frågan.. Finns det någon som kan rekomendera en verkstad i Stockholmsområdet som ni vet gör detta( gärna till ett humant pris), eller någon här på forumet som vill vill utföra jobbet och få sig en extra peng??!?
Alla svar är välkomna..som sagt det e varmt nu..
ingen verkstad vill shimsa om acn, för att när du shimsar en ac tyder det på att magnetkopplingen är sliten. Och självklart om ett fel uppstår som t.ex en ac inte kyler efter shimsningen av en verkstad...ja då är det ju självklart verkstadens fel och dem måste då byta magnetkopplingen på garanti.

förstår du varför dem inte gör det nu?
Visst förstår vad du menar men samtidigt ber jag dem om ett jobb när jag vet att magnetkopplingen är sliten. Tror inte att garantin skulle täcka det isf.
Verkar ju snarare vara så att det vill byta kompressorn för att det är en bättre deal fö dem. Priset är löjligt högt med tanke på vad en kompressor kostar och tiden de lägger ner på jobbet.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok