Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För ett par dagar sedan började min gamla 850 gå som en påse nötter på tomgång. En dag senare stannade den första gången, kom körande på en motorväg och när jag bromsade in och svängde av så "dog" bilen och alla varningslampor började lysa. Rullade in till vägkanten och startade igen, sedan gick den som om inget hänt. Sedan la den av ett par gånger till men bara när jag bromsade lite kraftigare.

Nu "dör" den i princip varenda korsning och om den inte gör det så finns det ingen kräm när jag ska igång igen måste nästan lägga i neutralen och varva upp för att sedan peta i driven. Och nu är det lite trixigt att starta den, måste vara jäkligt snabb på gasen för att den inte ska lägga av.
Tycke den går helt ok så länge jag håller mig över 2000varv.

Vart ska jag börja leta?

(Obs att jag är totalt oduglig på att meka men vill gärna lära mig!)
Är eventuella felkoder något jag kan kolla själv på något sätt eller bör jag åka till verkstan för det?

Är det värt att prova byta tändstift, kablar osv innan man i så fall gör det eller är det mer ekonomiskt att låta någon göra en felsökning först?

Och när det gäller att byta ovan nämnda delar, är det samma procedur som på en gammal 740?
Jag har inte hunnit ta tag i detta ännu men nu börjar läget bli desperat då jag snart ska ut och köra häst.

Nu stannar den i princip direkt jag släpper gasen mer än säg 10 sekunder. Efter den startat igen lyser alltid varningslampan för "trasig glödlampa" ungefär 30sek.
Funderar på detta med tändningen, kan det vara den som spökar trots att bilen snällt startar både vid kallstart och när den tjuvstannat?
fundera kan man alltid göra. felsöka bör man göra i rätt orning.

Om motorn går dåligt så kollar man inte däcken eller byter en baklampa. Utan man börjar helt enkelt där dem första uteslutningsmetoderna bör starta.

Rotor och fördelare byts aldrig på en bil...varför? jo för att volvo tycker det är en evighetsprodukt och därför ingår den inte ens i en service. Tändkablar likaså. Att kolavlagringar bildar på sidan av locket på fördelaren är ren dekoration för dem, men misständningar och en bil som låter att den går på 2 cylindrar är bara vi vanliga bilägare som vet om.
Ok, nu rodnar den här tanten och har lärt sig att faktiskt ÖPPNA huven och kolla hur det ser ut innan hon börjar Googla som en galning :oops:

Idag när jag beväpnad till tänderna med verktyg och listor över felkoder osv lånade kompisens garage och öppnade huven möttes jag av detta

Lite vulktejp senare och bilen går som en klocka....
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]