- tis 09 jul 2013, 21:59
Exteriört är S/V70 betydligt modernare till utseendet, men nu då båda två är gamla så kan jag uppskatta en välvårdad 850 på ett vis som jag kanske inte gjorde då S/V70 var nyhetens behag. Dessutom är det ju en smaksak. Men jag tycker själv att S/V70 är elegantare.
AWD finns på 855:an, den kom strax före modellen lades ner. Man kan väl kalla den testmula till V70 XC, för den fick den då nya 2.5T-motorn också. 854 fick aldrig AWD. S70 lär ha, men jag tror aldrig jag sett någon i verkliga livet.
Det finns givetvis en del förbättringar och förändringar på S/V70 jämfört med 850. Jag har ägt en av varje så detta kommer fritt ur huvudet:
- Förnyad inredning, och jag tror de flesta håller med om att det är ett gigantiskt lyft från 850.
- Mer standardutrustning. Elhissar fram/bak var t.ex. standard, det var det aldrig på 850.
- GPS som tillval. Det är väl kul med motoriserad skärm men annars är en GPS från 1990-talet inte mycket att ha år 2013. Jämför med en mobiltelefon från 1993, typ.
- Kupétempsensorn flyttad till instrumentbrädan istället för att ha en ovanför dörren på varje sida. I 850 drar den på värmen om du öppnar rutan då det är lite kallt ute.
- Nya lås med tystare centrallåsning och förbättrad inbrottssäkerhet.
- Förbättrade ljudanläggningar.
- 1999/00 fick moderniserade motorer och sugmotorerna fick fem växlar i automatlådan. Tidigare S/V70 har alla samma fyrstegade ryckomat som 850. Turbo och diesel hade fortsättningsvis fyra växlar, dock med adaptiv styrning.
- Nytt motoralternativ: lågtrycksturbo. 2.5T och senare 2.4T.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)