Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 -00 Classic
Igår släppte helt plötsligt drivaxeln hö fram när jag skulle köra iväg, är säkert inte korrekt uttryckt.
Drivningen "tar inte" i någon växel.
När jag vred fullt höger för att kolla om axeln snurrar vid hjulet med växel i (tips från mekare) så ser man att den snurrar, och man hör att det "rasslar".

Nu kan jag inte så mycket om det här, men om axeln snurrar men inte driver hjulet så måste det väl släppt vid hjulet?
Vad kan orsaka detta?

Fakta i målet:
Var inne på Volvo för att fästa damasken hö fram ordentligt för någon månad sedan, han som bytte damask sist innan dess hade inte klämt "slangklämman"(?) ordentligt. När han på Volvo skulle dit med grejorna igen släppte drivaxeln någonstans, hans kommentar var "shit", och han fick montera om. Kan något då ha blivit monterat felaktigt? Har kört en del sedan dess utan problem, bl.a. 60 mil ToR.

Efter besöket på Volvo var det en morgon när hö bak hade låst sig ordentligt, stod i garage, enda möjligheten var att slira och försöka bakåt. Hö bak släpade med c.a 30 cm innan det släppte, förmodligen lite påfrestningar på drivlinan? Kan detta ha orsakat något? Det var någon vecka sedan, fungerat som det skall efter det, men har dock tyckt att något låtit lite lite från framvagnen sedan dess.

Imorgon skall jag snacka med Volvo så hade varit bra att ha lite kött på benen, framförallt om det kan ha något med när dom fixade till damasken, och då hade av drivaxeln hö fram.
av *pettson*
Någon drog skruven till drivaxeln för löst.. eller för hårt. När den släpper så släpper också din drivning efter en stund. Knuten jobbar sej sakta ur navet och vips så driver inget mera.
Tack för svar.

Ingen bild, blev bogsering till Volvo igår.

Yttre drivknut vet jag inte vilken det är, enda jag vet är att de hade isär såpass att de kunde byta damask.

@pettson, det har ju säkert framgått att jag är lite okunnig på detta området, så lite dumma frågor.
"skruven till drivaxeln", vid byte av damask (den som sitter på drivaxeln vid hjulet) så är det drivaxeln man har loss? Och, om det är den som skruvats för löst/hårt så är de som bytte damasken skyldiga (inget annat har gjorts hö fram efter det)?
Om den lossnat vid höger fram varför driver inte vä?
Kan drivaxeln ha lossnat i andra änden och bara rotera med lite menlöst och p.g.a. differential så driver det inte (tänkte inte på att kolla om drivaxeln roterar med varvtal).
Förmodligen dumma frågor...

Förmodar att det är det du beskriver, att det släppt i navet, är det risk att något har skadats då när det hängt på någon millimeter innan det släppt helt?
Till sist, är det jätteklantigt detta, eller är det "sånt som händer"?
OK, nu har jag lärt mig lite mer om hur det funkar med drivaxeln, tack för svaren.

@nissesvolvo, menar du att din låsring gick sönder "av sig själv"? Alltså inte dålig montering?
Om det nu varit dålig låsring borde ju Volvo sett det när dom hade drivaxeln nere.

Lutar väl åt att det var dåligt monterat som @pettson skrev. Snackade med Volvo men dom säger bara att splinesen är kass och att "det kan bli så", men splinesen blev väl snarare skadade när drivaxeln väl åkt ur och jag testade att få i någon växel.

Funderar på begagnad drivaxel, är det en chansning?
Om jag har förstått allt rätt så har verkstan haft lös din drivaxel och även lossat din drivknut från axeln för att få dit ny damask? Dem har med andra ord haft lös allt som kan orsaka detta missöde.
Då tycker jag att detta är en solklar reklamation!
Det kan inte "bara bli så", som dem säger. Stå på dig!

Mvh.R
Låter precis som om låsringen antingen gått sönder eller att dom missat den vid monteringen. Min låsring gick sönder efter att jag själv bytt damask. Dock gick den inte sönder förräns 2-3 veckor efter jag hade mekat. Skulle givetvis bytt låsringen då.... Som verkstaden beskriver att splinesen är är kass betyder ju att drivaxeltappen har legat och roterat i ytterdelen av navet och således har tappen skadats så mycket att den ej går att få i navet igen. Om det är så, tänk då på att även navet/hjullagret kan ha tagit skada.

Jag håller också med roh66 att Du skall stå på dig och reklamera åtgärden hos verkstaden.
Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]

Volvo supportens tips på åtgärd f[…]