Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hej!
Åker om kring i en -93 Volvo 850 GLT, som är väldigt pigg trots sin ålder och alla mil den har lagt bakom sig.
Är på de helt klara, att de inte går att få tillbaka alla förlorade hästar...men några borde de väl gå att väcka liv i hoppas jag.
Så är de möjligt att väcka liv i motorn och få den lite rappare/kvickare?
Vad är era tips och erfarenheter kring de, å vad behöver jag på min inköpslista?
Användarvisningsbild
av js1
Bränlse/luftfilter, nya tänddelar såsom stift, rotor, fördelarlock och ev tändkablar.
Den största vinsten kan du säkert göra om du ställer kamtiderna helt exakt genom att "nolla" motorn med vev/kamaxel-tolkar.
av anders41
js1 skrev:Bränlse/luftfilter, nya tänddelar såsom stift, rotor, fördelarlock och ev tändkablar.
Den största vinsten kan du säkert göra om du ställer kamtiderna helt exakt genom att "nolla" motorn med vev/kamaxel-tolkar.
Tackar...allt de du nämner finns nu på inköpslistan, men att ställa kamtider är väl inget man gör själv eller?
Användarvisningsbild
av js1
Absolut men det beror naturligtvis på hur kunnig/händig man är. Det finns rätt många trådar om det ifall du söker, sök på kamremsbyte. Biltema har en tolksats som ska passa din motor.
Jag tror att enda garantin för att det ska bli gjort är att läsa på ordentligt och göra det själv. Egentligen inget svårt, en del skruvande bara.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att ställa kammarna/veven rätt är inte svårt, SÅ LÄNGE man använder tolk och vet hur man ska göra - vilket det finns massvis av trådar om. Sök om kamremsbyte så kommer du hitta massor.

Hurvida dessa saker kommer få någon märkbar skillnad är väl tveksamt, såvida kamremmen inte står helt fel. Därimot kommer ju motorn må bättre.
Att kolla över vevhusventen är ingen dum idé heller, det behöver heller ej märkas någon skillnad vid körning, men motorn kommer må 100ggr bättre med fria andningsvägar.

För att få tillbaka "förlorade hästar" s.a.s, så krävs det lite rejälare renovering. Byta ventiltätningar, slipa in ventilerna, kolla spelet på kolvringarna, kolla upp vändkanter och ev. borra osv osv. Inget man gör för skojs skull direkt.
av Volvo742
Din motor är lika sliten som den var ny, dvs inget.

Om du tror att du har slitet material i t.ex cylindern så tror du fel.

Det enda sättet att få tillbaka de gamla hästarna är att serva motor. Hålla den hel, fin och fräsh.
Bara för att en motor har gått 50 tusen mil betyder inte att den är automatiskt sliten om den har blivit servad. Praktiskt så kan en volvomotor gå hur långt som helst så länge den sköts om. Något som Mercedes ägare brukar neka :-DD
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Volvo742 skrev:Din motor är lika sliten som den var ny, dvs inget.

Om du tror att du har slitet material i t.ex cylindern så tror du fel.

Är du seriös eller? Menar du på allvar att du tror att det inte blir slitage på mekaniska rörliga delar?
av Volvo742
Klart det blir slitage..
...men!

Ställer du upp 8 miljoner atomer på rad så är det en milimeter.

Om du har 2 mil till jobbet och man tar e4an på 90 Km/h så varvar motorn ca 2200 rpm.

Det är 2200 varv per minut. Att köra 2 mil med farten 90 km/h tar tiden: 90/3.6= 25 m/s.
2 mil = 20 km = 20000 m.

20000/25 = 800 sekunder.
800/60 = 80/6 = 13.3 minuter.

13.3 * 2200 = 29260 varv.

Sen ska man hem igen. Då blir det dubbla 29260. 2 * 29260.

Så på en dag så varvar motorn 58520. 59 tusen varv kan vi säga det som.

Sen kör vi bilen varje arbetsdag under ett helt år.
59000 * 5 * 45 = 13275000 varv.

Här kommer tanken bakom.
Om ett varv skulle nöta en atom. Borde då inte lagret vara slut då efter ett halvår?

För man kan inte nöta en halv atom för då håller man på med kärnklyvning, något som cern och kärnkraftverk håller på med.

Alltså måste slitaget komma utifrån t.ex partiklar från avgaser, damm, yttre åverkan mm.

Hur förhindrar man sånt här då? Jo man servar bilen så får man tillbaka sina hästar.
av *pettson*
Fan att jag inte behöll mitt gamla block.
Det kunde jag ju sålt till KTH för enorma forskningspengar. Menar varför kan man inte slita en halv atom på ett cylinderlopp, men slita en halv atom smuts? Eller varför är smuts hårdare än stål? Eller varför är.. Ja varför..?
Hur många atomer har försvunnit ur denna märkesservade motorn månntro? Den har GARANTERAT aldrig gått mer än 1500 mil mellan sina servicear. Den har aldrig varvats kall eller för den delen gått med dåliga slitdelar. Alltså ALLTID varit toppskicks skött. Jag vet vem som skötte den innan jag tog över den och jag har inte annat än skött den heller.
Den har gått 42000 mil. Den har en konformad slitning med minimum 50mm ned och maximum under vändkanten.
Eftersom jag vet MÅNGA som ser ut såhär, en del vid 30k mil, kanske man kan förhandla om ett grupp pris på försäljning av motorerna inför forskningens framtid om det är så omöjligt..
Apropå.. Kolvringsgapet skiljer 2,7mm mellan min max..
Bild

GLÖM! att motorerna inte slits i loppen och GLÖM resten du tror om motorteori..Bara glöm det..
Börja på ny kula, i verkligheten? Börja med att ta reda på hur sakerna fungerar ihop? Vet du det så vet du varför dom slits.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]