Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En "bilvetande" kompis sa att det var ett allmänt känt att det kan skada ACn ha den på samtidigt som man har fönstrerna nere. Enda långsökta sättet ja skulle kunna se detta ske vore att ACn bränner ut sig genom att ständigt gå på högvarv. Antar dock att allt detta låter löjligt, men ville bara dubbelkolla??

VH Niklas
av akre
Låter som sagt löjligt...
av Addekarlsson
Inte bara låter löjligt, det ÄR löjligt. Enda som händer när man kör ac med öppet fönster, är att ac'n inte gör nån nytta alls, eller i alla fall oerhört liten nytta.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Tack för visat medhåll (angående att förtydliga att det lät löjligt ;) ) Men hellre fråga och verkar dum än att inte fråga och föbli dum! haha
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
nej dom håller inte för det!! har skrotat en själv :P
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
E-Pettersson skrev:nej dom håller inte för det!! har skrotat en själv :P
Håller inte för vadå??
av zzzoder
äch, kör på!... den arbetar ju lika mkt på full speed när rutorna är nere som uppe.. reglera den själv bara.. om du har en klimatoranläggning så är de ganska slitsamt s´dock att ha rutorna nere och ha knappen på "auto".. den arbetar på högvarv hela tiden.. men inte så att den går sönder sådär utanvidare!

Jag brukar ständigt köra med rutorna nere på min 70´bil med ac på. har inte pajjat än iaf.. har kört så 2 sommrar! :)
av akre
Kompressorn går ju lika mycket oberoende om du har fönstren uppe eller nere. Om man ställer fläkten manuellt så inte den går för fullt villsäga.
Om du har en AC så har det ingenbetydelse om rutorna är nere för den kyler eller värmer så som den är inställd, oavsätt vilken tempratur det är i bilen. Om det är en ACC så känner den själv av vilken tempratur det är i bilen och reglerar själv till det som du har ställt in, just därför är det inte bra att ha rutorna nere för att tempraturen ändras hela tiden och då får ACCn jobba på fullvarv vilket bidrar till onödig förslitning och tillslut en icke fungerande ACC.
/////nille

Silver.Swe. skrev:En "bilvetande" kompis sa att det var ett allmänt känt att det kan skada ACn ha den på samtidigt som man har fönstrerna nere. Enda långsökta sättet ja skulle kunna se detta ske vore att ACn bränner ut sig genom att ständigt gå på högvarv. Antar dock att allt detta låter löjligt, men ville bara dubbelkolla??

VH Niklas
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]