Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#761958
Inte haft några som helst problem varesej hemma eller på jobbet. Har ioförsej inte monterat så många av biltemas ringar. Kanske nåt 70tal bara, men det har gått bra med allihopa.
Som jag skrev. Gör ordentligt rent från rost och glöm INTE att dom är svagt koniska.
av Oxymoron1
#1276786
Halloj.

Väcker liv en av många trådar om ABS-ringar.
850 -95, nu okt 2018 har den rullat 22000 mil.

För några (!) år sedan byttes bromsbelägg fram. Efter det började ABS'en bete sig märkligt; i hastigheter upp till max 30 km/h aktiverades bromsarna automatiskt och 'hackade' ända tills att man tryckte ner bromspedalen. Detta inträffade ibland (intermittent alltså).
Varningslampan lyste inte då, men däremot senare och inför besiktning drogs helt enkelt säkringen ur och svart tejp applicerades på instrumentglaset så att det orangea ljuset inte syntes... :/
Den passerade besiktningen 4 gånger men nu gick det inte längre - besiktningsmannen såg att det lyste och det blev icke godkänd.

Vi ska börja med att försöka göra rent sensorerna/givarna och ABS-kransarna (om de inte har rostat bort helt...).
Om detta inte hjälper, och kransarna är hela runt om vid alla 4 bromsarna, vilket är nästa steg i felsökningen?

Det kanske bör tilläggas att karossen har en del rost, fast motorn snurrar väldigt fint och har låga värden för CO och HCo. Tändstiften byttes nyss efter 11000 avverkade mil och såg väldigt fina ut! Därför är det trist att skrota den och köpa en annan bil.

Tacksam för hjälp.
/H
av Oxymoron1
#1276921
'Taxen47'
Det är farsgubbens bil och han har tidigare kollat felkod och sa att den DÅ visade 1.4.1. om han minns riktigt.
Han ska kolla igen så snart han kan.
/H
Användarvisningsbild
av lennarte
#1277727
Felkod 1-4-1 = Pedalsensor, elfel. Sitter en kontakt som "känner" om pedalen "rör sig", kan vara någon justering eller kabelfel kanske. När varningalampan lyser finns felkoder att hämta, kolla och nolla felkoderna, kör och kolla felkoder igen. Då får du "färska" felkoder. Kör gärna någon mil. Varningslampan ska tändas vid tändning på och slockna när motorn startas. Tänds lampan innan du kör, är det fel på "fasta" grejer (sensorer, kontakter m.m). Tänds den när du kört en stund är det fel på "rörliga" delar (typ kransar). Detta är väldigt generellt, men du vet var du ska leta
av Oxymoron1
#1281966
Uppdatering

(Redigerat inlägget och uppdaterat från igår Tisdag 20 nov.)

'lennarte', tack för din info - det uppskattas!
-

Av olika anledningar har det inte funnits möjlighet att vare sig prova det ena eller det andra (sjukdomar och annat elände...) förrän idag onsdag 21 nov.

Vi har kontrollerat felkoderna och den anger 4 st.

4-4-4; Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler
3-1-3; Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-2-1; Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
1-4-2; Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

Ryckte undan baksätet och fällde ryggstödet på höger sida (850 -95 sedanmodell) för att komma åt den gula kontakten till ABS-enheterna bak. Provade att ohm-mäta mellan stiften och det visade sig mycket riktigt vara 0 ohm på den ena av dem. För de andra stiften visades 1031 ohm.
Demonterade därefter vänster framhjul och drog upp ABS-kontakten och ohm-mätte även där; 0 ohm. Höger sida visade 1023 ohm.
Därmed stämmer åtminstone 2 av de avlästa felkoderna.

Vi försökte att radera samtliga felkoder med metoden som beskrivs i Haynes-boken, dvs. gå igenom alla felkoder först + den första som visas och därefter hålla ner knappen 5 sek. för att få fram 1-1-1, men lyckades inte. Kanske måste man hålla ned knappen längre tid än 5 sek.?

För några år sedan, då ABS'en började att 'spöka' (aktiverades av sig själv i långsam hastighet, utan att bromspedalen aktiverades det minsta) uppkom felkoden '1-4-2; Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning', men det har aldrig varit problem med något bromsljus. Kanske är det '3-1-3; Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning' som avses?
Det har heller aldrig varit något elrelaterat problem tidigare (förutom att cupéfläkten endast snurrar på läge 4 och det är knappast relevant för ABS-problematiken).

Det ska också sägas att båda ABS-kransarna fram är totalt sönderrostade och av på åtminstone 1 ställe och att 'givaren' ska kunna läsa av något från dem är troligen helt omöjligt.

/Håkan
av Oxymoron1
#1282951
Uppdatering igen.

Vi beslutade att inte lägga tid och pengar på 850'n. Jäkla trist eftersom motorn är så himla fräsch...

Pappa köpte en V70 istället.

Tack till ler som kom med idéer, tips och förslag!

/H
Användarvisningsbild
av SRT
#1282974
Samma här med en kvarvarande fin 850 med bra motor och låda som bara blev ståendes när ABS lampan började lysa pga att besiktningen uppenbart inte gillar dessa fel.Brukar roa mig med att tvätta av den ibland och inser samtidigt bristerna i många bilar.
Motornummer fråga

Tackar så mycket för svaret. :-D D&ar[…]

Obd2

Det finns ingen billig handhållen OBD scann[…]

Motorstopp i en automat?

Hej! Jag undrar om det är någon p&ari[…]

Har tyvärr inte kvar fakturan så kan in[…]