Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bootyluv
Hallå hallå! Har ett väldigt udda problem med min v70 -97a

Problem: Det är blött som fan under mattan vid pedalerna, där man har fötterna då.

Jag tvättade alla mattor i hela bilen när jag var på Biltvätten för tre månader sedan ungefär. Då dom inte riktigt hann att torka så slängde jag in dom och trodde att det skulle torka med tiden.
Så idag märkte jag att det fortfarande var blött (inte fuktigt utan verkligen blött) under mattorna ENBART på förarsidan.
Har själv luskat lite i detta, genom att smaka på det blöta vilket smakar beskt som ini helvete är genomskinligt och smått oljeaktigt, som bittermandel smakar ungefär..

Min fråga till er är, vad kan detta vara för något??
Jag tror att det möjligtvis kan vara schampo från biltvätten, men det ska väl ändå torka med tiden?

(smakade på alla andra vätskor i bilen som jag kunde hitta och inget är likt smaken som den som finns under mattan) Och det finns inga täcken på mögel på något sätt alls.

mvh
av Martinhellström
Om det är glykol(värmepaketet) borde det smaka sött, det enda du skulle kunna få där som smara illa som f.n är bromsvätska/kopplingsvätska, samma.
Om det inte bara är ruttet vatten och din dränering från rutan är igensatt och regnvatten letar sig in.
Fasiken, smaka inte på allt, en del vätskor i bilen är inte lämpliga för invertes bruk, Glykol= njursvikt, Batterisyra= frätskador på mun,hals och mage, bensin = lungproblem, kvävning, mm.mm.
Det enda du skall dricka från bilen är spolarvätskan, om den kommer från säker källa, grannens hembrända. Kommer den från macken ellel liknande, drick inte, är Isopropanol= inte så bra.
av bootyluv
Martinhellström skrev:Om det är glykol(värmepaketet) borde det smaka sött, det enda du skulle kunna få där som smara illa som f.n är bromsvätska/kopplingsvätska, samma.
Om det inte bara är ruttet vatten och din dränering från rutan är igensatt och regnvatten letar sig in.
Fasiken, smaka inte på allt, en del vätskor i bilen är inte lämpliga för invertes bruk, Glykol= njursvikt, Batterisyra= frätskador på mun,hals och mage, bensin = lungproblem, kvävning, mm.mm.
Det enda du skall dricka från bilen är spolarvätskan, om den kommer från säker källa, grannens hembrända. Kommer den från macken ellel liknande, drick inte, är Isopropanol= inte så bra.
Ifall det är ruttet vatten, borde det inte mögla rätt fort och lukta illa? Detta luktar ju dessvärre ingenting.

Sedan har jag tagit ytterst lite utav dessa vätskor och smakat på (batterisyran hoppade jag helst att smaka på).
glykol är det nog inte efter som smaken är så löjligt stark i sin beska smak.

Finns det någon oljeaktig ljus/vit vätska som smakar beskt i bilen? Det ända som jag kan komma på som är rimligt är att det kan vara schampo från biltvätten, men det borde väl ändå torka?!

Nästan så man skickar ett prov till SKL och ber om identifiering :lol:
av rid54
Bromsvätska? Finns ju i koppling och bromssystem. Blandar sig med vatten, är allmänt äckligt och ska inte sväljas.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
styrservoolja blir vit om man blandar med fel :D Men jag tror ändå på att det är riktigt äckligt vatten. Tänk på allt skit man drar med sig in. Skumtvätta mattfan, åk utan gummimatta nån vecka eller två o kör tidningar istället. Den drar ingen kylarvätska?
Användarvisningsbild
av darkien
enda vätskan ja kan komma på som är ljus och smakar f-n så beskt är bromsvätska men är de så blött som du säger så ett sånt läckage om de vore bromsvätska innebär att du har inga bromsar ;) kan men kan ju va så du har nån otät genomföring på förarsidan så vid biltvätt o regn att de letar sig in typ vid genomföringen för säkringsboxen eller liknande följ mattan upp o känn vart den är blöt fuktig i ovankant mot torpedväggen
av bootyluv
Sunschreem skrev:styrservoolja blir vit om man blandar med fel :D Men jag tror ändå på att det är riktigt äckligt vatten. Tänk på allt skit man drar med sig in. Skumtvätta mattfan, åk utan gummimatta nån vecka eller två o kör tidningar istället. Den drar ingen kylarvätska?

Kylarvätska dricker den faktiskt rätt bra, får fylla på en del ganska ofta!
Har lagt mattfan i bagaget och ser om det har försvunnit imorgon, om inte så blir det att åka med tidningar.

Tänkte göra en koll på bilen mer noggrant imorgon och se om jag kan hitta någon form utav orsak.

Skulle ni uppskatta bild, isånnafall fixar jag detta.

Mvh!
Användarvisningsbild
av taxi
Får du imma om du drar på värme? Tänkte på värme-elementet. Kanske dumt att prova, är det det så lär det bli jobbigt kladdigt överallt..
av bootyluv
(TROR jag har hittat lösningen!!)

Vid tomgång och motorhuven öppen, så blir det som en liten söt liten fontän som sprutar ur expansionskärlet, men vid gaspådrag så slutar det (förmodligen trycket vid tomgång så gör att det sprutar) tror det är detta som letar sig ner smidigt nog ner till mina pedaler och lägger sig så fint under mattan. Har nu beställt ett nytt expansionskärl i hopp om att det är problemet som jag är ute efter. Tusen tack för alla svar!

;;-O ;;-O ;;-O ;;-O Till detta forum!

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]