Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Vad gör Airmixen kort och kort?

Sen hade jag även en lite n00b fråga angående ACn; Om jag har ACn av (off), kan jag då fortfarande ändra värmen/kylan i bilen med hjälp av temperaturinställningasmätaren? Som jag har fått det beskrivit hjälper ACn bara till att göra den aldra kallaste luften för att svalka på stekheta dagar. Men det kanske är så att ACn reglerar luften för varje temp, så om den är av kommer det bara in helt oförändrad luft?

VH Silver
av vanten06
Airmixen tar luft utefrån, så du använder den på vinter för att få frisk luft utefrån å då kommer det vid de mittersta utblåsen och värmen i de övriga.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
vanten06 skrev:Airmixen tar luft utefrån, så du använder den på vinter för att få frisk luft utefrån å då kommer det vid de mittersta utblåsen och värmen i de övriga.

Okok, så sammanfattningsvis så kan man säga: När airmixen är av, så fördelas värmeluften jämnt med alla fläktar, å desto mer jag vrider på den, desto mer värmeluft flyttas från mittenutblåsen (rakt framifrån) och ut mot rutorna?
Ps. får jag bort imman på rutan snabbare då lr är det bara någon komfort sak lr dylikt?

Tack
av vanten06
Silver.Swe. skrev:
vanten06 skrev:Airmixen tar luft utefrån, så du använder den på vinter för att få frisk luft utefrån å då kommer det vid de mittersta utblåsen och värmen i de övriga.

Okok, så sammanfattningsvis så kan man säga: När airmixen är av, så fördelas värmeluften jämnt med alla fläktar, å desto mer jag vrider på den, desto mer värmeluft flyttas från mittenutblåsen (rakt framifrån) och ut mot rutorna?
Ps. får jag bort imman på rutan snabbare då lr är det bara någon komfort sak lr dylikt?

Tack
Japp, e nog mest för komfort, få in lite frisk luft.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Har dock fortfarande inte fått något svar på min andra fråga:

Sen hade jag även en lite n00b fråga angående ACn; Om jag har ACn av (off), kan jag då fortfarande ändra värmen/kylan i bilen med hjälp av temperaturinställningasmätaren? Som jag har fått det beskrivit hjälper ACn bara till att göra den aldra kallaste luften för att svalka på stekheta dagar. Men det kanske är så att ACn reglerar luften för varje temp, så om den är av kommer det bara in helt oförändrad luft?

Vet inte vad som är mest pinsamt; att folk sitter och meckar me AC-utrustning x-antal timmar för att sedan inte ens veta dess funktion, lr att folk bara skriver på forumet när d behöver hjälp å inte när d kan hjälpa andra...
av sm5ugh
Silver.Swe. skrev:Har dock fortfarande inte fått något svar på min andra fråga:

Vet inte vad som är mest pinsamt; att folk sitter och meckar me AC-utrustning x-antal timmar för att sedan inte ens veta dess funktion, lr att folk bara skriver på forumet när d behöver hjälp å inte när d kan hjälpa andra...
Bara för jag blev så nyfiken var jag ute i min bil för att prova...och jag kan justera värmen utan AC igång!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
sm5ugh skrev: Bara för jag blev så nyfiken var jag ute i min bil för att prova...och jag kan justera värmen utan AC igång!
Hehe, e sånt engagemang ja vill se ;P
Således kan man väl då säga att ACn bara gör den aldra kallaste luften? Lr testade du att dra på det riktigt kyligt i bilen också?
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Hej!
Du kan reglera värmen utan att AC:n är på. AC:n använder du om du vill ha in riktigt kall luft i kupen. Om det är svalt ute men bilen är varm pga att den tex stått i solen så kan du öppna airmixen på fullt och slå igång fläkten när du kör så får du det svalt i kupen utan att använda AC:n.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Sussie_82 skrev:Hej!
Du kan reglera värmen utan att AC:n är på. AC:n använder du om du vill ha in riktigt kall luft i kupen. Om det är svalt ute men bilen är varm pga att den tex stått i solen så kan du öppna airmixen på fullt och slå igång fläkten när du kör så får du det svalt i kupen utan att använda AC:n.
Oki, thx!
av akre
Sedan vet alla att om man inte kör kompressorn regelbundet (även på vintern) så packar axeltätningen ihop och du måste pröjsa massa pluringar för att få igång den igen. :)

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]