Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Firexonox
Tjenare!
Jag måste byta koppling snart då den har börjat slira ibland. När man har 5ans växel och full gas i en uppförsbacke så går den upp i varv. Till min fråga är detta svårt att byta själv och vad ligger priset på och VAD exakt behöver man byta? har kollat lite på kopplingssats men vet inte ifall de är något mer, Bilen stank lameller innan :P inte den goaste doft man känt :)

MVH FireXoNoX
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inget roligt göra att plocka ner lådorna på dessa bilar, inget man gör på en fikarast direkt... Jag skulle nog vilja påstå att för en ovan är det ett rätt omfattande jobb.

Förutom koppling bör du byta packboxen bakom svänghjulet också. Även om den inte läcker så bör den bytas, för börjar den läcka så är det ner med lådan igen som gäller, dvs samma jobb som ett kopplingsbyte.
av Tommty
~2k för kopplingskittet, 200kr eller nåt för packboxen.

så 3k kanske totalt om du gör det själv.

6-12k för komplett byte med kopplingskit,packbox hos verkstad
av Firexonox
Tack för dem snabba svaren, så de räcker med att köpa kopplingssats och packbox? När man ändå är där och pillar ska man passa på att byta något annat? :)
av *pettson*
Nej dom är inte sträckbultar. Men volvo vill ge sken av precis allting.
Det är standardsortiment på bultar och dom är däremot förpreparerade med gänglås. Nåt inte en volvomekaniker får lägga på själv av säkerhets och affärsskäl.
Därför rekommenderas byte av dessa.
Om du tittar på en tabell över storleken på dom och momentet dom dras med så inser du att det är inte några speciella saker alls som behöver bytas. Dom är ett vanligt enkelt skruvförband, inte nåt annat avancerat. Dom har t.ex inget med metoden som används till topplocksskruvarna att göra. Som förresten trots sträckvariant med hals får återanvändas inom vissa regler.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:Nej dom är inte sträckbultar. Men volvo vill ge sken av precis allting.
Det är standardsortiment på bultar och dom är däremot förpreparerade med gänglås. Nåt inte en volvomekaniker får lägga på själv av säkerhets och affärsskäl.
Därför rekommenderas byte av dessa.
Om du tittar på en tabell över storleken på dom och momentet dom dras med så inser du att det är inte några speciella saker alls som behöver bytas. Dom är ett vanligt enkelt skruvförband, inte nåt annat avancerat. Dom har t.ex inget med metoden som används till topplocksskruvarna att göra. Som förresten trots sträckvariant med hals får återanvändas inom vissa regler.
Trevligt, andra gången volvo i motala ljuger sig hesa med andra ord.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]