Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sliti
Hej,

Jag har lite problem...Har precis bytt motor i min Volvo v70tdi 2000årsmodell och den går trögt.

Allt är inställt med pumprem och kamrem samt att inga felkoder finns.
Jag misstänker att slangarna till egr samt magnetventilen inte är rätt satt.
Finns det någon bra diagram som man kan läsa och koppla in rätt eller om någon vänlig själ har lust att förklara för mig med eventuellt bilder?

vid EGR omvandlaren så går det en t-kors till en magnetventil med 2 utag som sedan går vidare till magnetventil till turbon det kan väll inte vara rätt så?
av virtq
sliti skrev:Hej,

Jag har lite problem...Har precis bytt motor i min Volvo v70tdi 2000årsmodell och den går trögt.

Allt är inställt med pumprem och kamrem samt att inga felkoder finns.
Jag misstänker att slangarna till egr samt magnetventilen inte är rätt satt.
Finns det någon bra diagram som man kan läsa och koppla in rätt eller om någon vänlig själ har lust att förklara för mig med eventuellt bilder?

vid EGR omvandlaren så går det en t-kors till en magnetventil med 2 utag som sedan går vidare till magnetventil till turbon det kan väll inte vara rätt så?
Nja ser inte ut så på min, men du har iofs Diesel motorn så det kanske inte fungerar på samma sätt. Men på 5254T motorn så har magnetventilen till turbon tre slangar, en går till tryckklockan, en annan går till någonstans på turbon och den sista går till början på luftröret som leder vidare till luftfilterburken. Själva magnetventilen till turbon sitter på luftburken i vanliga fall. Sen finns det en till magnetventil som brukar sitta ovanför fläkten och den går till det där T korset som du nämner i anslutning till EGR systemet. Men som sagt kan inte garantera att det ser ut på samma sätt på våra motorer.
av sliti
Hej,

Det stämmer magnetventilen är nu kopplad på det sätt som du beskrev.
Sen så har jag egr-omvandlaren där den övre går med t-kors vidare till vacuum pump samt magnetventil till motorkuddarna.
Anslutning under går till egr-ventilen.
Den siste anslutningen på egr-omvandlaren den anslutningen som sitter på motsatt sida har jag ingen aning om vart den ansluts.

Jag har också d5254ti
av sliti
Hmm ovansidan på insuget.
Skulle du kunna beskriva lite mer?
Vid luftburken eller insugsgrenröret?

Slangen där hänger löst på min bil.

Om du kan maila en bild [email protected]

Tror mer att det är samma motor men d5254t är en uppdatering vilket jag har

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]