Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axelo
Hej, min V70 98 (Bensin, Automat) har småläckt lite vatten i ett par veckor, 1 dl per dygn. Har inte tagit det på allvar och nu sitter jag i skiten:-)
Idag på eftermiddag så visade det sig att allt vatten bara rinner igenom, det tar ca 1 minut för hela behållaren ska tömmas. Jag prövade att hälla på ett par gånger med det verkar helt kört nu. Min första tanke är ju kylaren men efter att ha snackat med lite folk har jag hört att en läcka på kylaren inte borde vidgas / förstoras så snabbt utan det låter mer som en slang eller en pump.

Jag har inte superkoll, är av lekmanna typen som byter olja och filter så lite hjälp skulle uppskattas.
- Hur gör jag en felsökning? Behövs det domkraft eller lyft?
- Om det är en slang eller något som kan lagas eller tätas, isf: Vad ska jag använda?

Jag la mig in halvt under bilen men plastkåpan som sitter under kylaren gör det svårt att se, har ni något tips?

Tack på förhand!!
Lucif3r skrev:Börja med att kolla vart den pissar ur sig vattnet. Ta bort plastkåpan.
Det bör du ju se genom att bara kolla på backen under bilen. Bästa är väl om du kikar under bilen samtidigt som någon annan fyller på vatten.
Vill man göra det ännu lättare kan man sätta tryck på systemet? Då borde det ju strila? Är ju itne mkt som kan spricka, är mest kärl o kylare som går. Ser du något fuktigt så smaka o se om det smakar sött. Då är det glykol.
av axelo
Jag vet att vattnet kommer från kylaren, men inte om det är en slang. Det borde jag förtydligat. Jag ser hur vattnet droppar och känner vattne från kylaren men har inte tagit bort kåpan så jag vet inte direkt.

Om jag skriver så här, stt ta bort kåpan under kylaren, är det svårt? Räcker det med att ta upp bilen lite med en domkraft?
Kan man se eller känna slangarna ovanifrån? (Jag tycker inte det verkar som man kan)
kylaren är inte för svår att plocka bort, tas uppifrån.

kommer inte ihåg hela proceduren men det är väll 4 skruvar samt ingång/utgång av slangarna som ska bort. sen ska alla relän och sånt ovanför bort med.
Användarvisningsbild
av js1
Det ä'r väl inte ovanligt att kylaren läcker vid gavlarna. Töms behållaren på en minut bör det inte vara så svårt att hitta läckan.
Användarvisningsbild
av Nexus
behövs ingen domkraft för lossa plasten under. sitter bara med 1 skruv på varje sida. gör iallfall så på x70
Skulle kunna vara så enkelt som att en slangklamma rostat av. Inget ovanligt
av Kena
Alltså jag vet inte hur jag ska formulera mej men, om du har problem med att få bort plastbiten under bilen...hur tänkte du då laga det som är fel? bara en fråga
Ett annat tips, som man bara behöver öppna huven för, är att leta sig fram till den slang som sitter längst ned på kylet. Sitter på bilens vänstra sida, på samma sida som batteriet. Den sitter fast med en slangklämma. Kolla den så den inte har rostat av.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]