Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matteponken
#756566
Hej!
Har en 850 97:a med 20V 170hp motorn.
Har fått ett återkommande problem som förra året försvann av sig själv.
Startade bilen som vanligt när jag körde till jobbet (ca 7 min körning), 7 timmar senare skulle jag köra hem men då tänder inte bilen till utan bara maler på startmotorn. Kunde ana samma problem i går när jag skulle köra hem men då startade den efter 2-3 sek.

Har inte haft detta problem sedan december förra året. då kunde det vara startproblem både kall som varm motor, kunde stå i 5 minuter -24 timmar
kunde hända i stort sätt när som helst. brukade få i gång den efter ett par sekunders kirrande. men i dag ville den inte alls.
efter 5-6 försök i säkert 10 sek så slet jag av stiften o kollade. snustorra ingen bensin in i motorn, kollar också så att där är gnista på alla stiften vilket där är. skruvar i hopa allt o nu startar den!!!
Denna prossedur har jag varit med om en gång innan, att den inte alls har startat..annars så brukar den starta efter 4-10 sek kirrande.
Nu är det inte alltid detta händer..har gått som en klocka i 6 månader men sist jag hade problen kunde det vara vid 10-15de start
Bensinpumpen brummar som vanligt och rotor,fördelare o stift är nya.Har haft halvdålig batteri hela vintern men har alltid startat utan problem, dock bra krut i det nu men sitter på laddning nu över natten då dagens bravader nästan tömde det.
När bilen är i gång går den som en klocka.bara det här lilla problemet vid start..är som att kasta en tärning slå en 6:a o jag startar inte.
Så frågan är vad kan nu detta vara som spökar
av Tommty
#756591
kolla bränslepumpsrelät. Det kan spöka rejäljt och behöver inte heller visa fel om du öppnar det.

Men det passar in på ditt symptom då vanligast är att lösningen släpper och när den blir varmare så släpper lödningen, när den svalar igen så krymper sprickan och den får åter kontakt.

Skulle rekommendera att om nån kusing,bror eller annat kanske har en liknande modell och en fungerande bill att låna ut och testa.

annars kan en gissning vara på tändspolen, fick det fenomenet då min sprack i förslutningen, allra värst var det efter det hade regnat dock då fukt trängde sig in.
av *pettson*
#756653
Bygla halvljuset så det lyser under tiden du startar. Om det mera än flimrar i lyset så ska startmotorn renoveras eller bytas ut. Tar den för mycket ström så stängs styrdon av under starttiden och den får inte vad den behöver för att starta.
Att det fungerar då och då är lika känt det och beror i princip på hur mycket startmotorn kärvar för ögonblicket.
Problemet har funnits sedan 140 tiden någon gång och är tydligen lika okänt nu som då.
Förvisso stängdes inga styrdon av då, men det gav lägre spänning till tändspole och annat med startproblem som följd.
Samma åtgärd då som nu.
av matteponken
#846242
Snart ett år gått sedan startproblem uppståt, har INTE bytat startmotor.
De gånger jag haft problem så har jag ändå lyckats få igång den. En gång fick den stå över natten efter att haft start hjälp från annan bil utan att lyckats få igång den( kirrade säker 50 ggr). Morgonen där på small den i gång som om inget hade hänt.
Annars så har jag fått göra så här. Ut med alla stiften i med den i tändhattarna o kirrat några gånger sedan har jag fått gnistan tillbaka . i med stiften o den startat utan problem. tills nu.Skulle köra hem från jobbet..startmotorn gick runt som vanligt men den small inte till.
Har ingen gnista på stiften. Tändkabel med stift direkt från tändspolen ..död...annan fungerande tändspole..fortfarande död..
Så är det startmotorn som ska bytas eller finns där andra givare o annat skit som kan spöka. Biltema hade slut på startmotorer så jag ska kolla på annat håll. Bilen går annars som en klocka..Undrar om man kan dra igång den?????
Ska kolla med multimeter över batteriet om där blir spänningsfall över batteriet när startmotorn går
av matteponken
#846725
Testade o dra igång bilen o det var inga större problem, tog typ 5 meter sedan så gick den i gång, hade nog startat tidigare om jag inte hade försökt med 2ans växel. ner i ettan så var det inga problem.
körde 5km, gick som en klocka. stängde av o provade starta, ville inte starta. provade en gång till o den startade, stängde av o provade igen. startade inte.
Ny startmotor är beställd så vi får se om det löser sig :) fortsättning följer
av matteponken
#848914
Ny startmotor, ny tändspole o skiten startar inte. kan fortfarande dra i gång bilen o sedan går den som en klocka.
spänning till spolen även när startmotorn går runt men lik f.. går den inte igång.
Tästade med starthjälp från andra volvon o då var det konstant 14 volt över batteriet även när startmotorn gick, likväl så startade den inte.
Några ideer på vad som ska göras, Hallgivaren ??? men då skulle jag vell inte kunna dra i gång den.ska testa att ge direkt ström till solinuiden o se vad som händer..kanske är tändningslåset????
av matteponken
#850320
Bytte hall givaren ovanför startkransen men till ingen nytta.
Tog av kamaxelgivaren och såg att den var full av olja, packboxen som sitter bakom satt på sniskan o har läckt olja. kan detta ha varit något som har gjort startproblem. satte i varge fall i ny packbox o torkade av givaren. men lik fan så startar den inte på startmotorn men den går fint att dra igång.
Hur beter sig bilen med trasig kamaxelgivare???
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]