Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fille62
Hej , jag är 50 år och fått ta över en v70 AWD 193hk 1999. I går dog bilen i 90 km när jag var ute och körde , stannade vid kanten och efter typ 10 min så startade den , i dag körde jag typ 2 km sen dog bilen igen , satte på varnings blinkers och när jag kom tillbaka så var det 0,00 v i batteriet , ETS lampan lyste strax innan de la av . Någon som känner igen felen ? Är det en problem bil ? Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av darkien
troligen är batteriet dåligt vilket orsakat du fått en strömdipp som orsakat motorstoppet att ets lampan lyser indikerar på fel i gaspjället men troligen beror de på den fått för lite ström

så som steg ett hade jag nog provat ladda upp och belastningsprovat batteriet samt om de går kollat syravikten (underhållsfria batterier går dock inte kolla syravikten i) eller så testat med ett annat batteri
Användarvisningsbild
av Nexus
Tycker det mera låter som generatorn inte laddar som den ska. När bilen väl är startad kan du köra med dåligt batteri
Användarvisningsbild
av joel80
Fast med tanke på vad som hänt att det först gick att köra 90km, sen bara 2km... då kan det ju faktiskt vara batteriet som inte längre är friskt och klarar belastning. Sen när det får vila lite återhämtar det sig något som batterier ju gör, så klarade han att ta sig ytterligare några km..
Att börja kolla batteriet är ändå inte fel menar jag.. det är ju något som är relativt enkelt att kontrollera. Skulle det visa sig vara friskt skulle jag följa Nexus råd. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är inte batteriet som förser bilen med spänning när den är igång den funktionen har generatorn.

Det finns minst en generator i varje bil som drivs via aggregatremmen och har som uppgift att förse bilen med elektricitet och ladda batteriet. De vanligaste generatorerna till en personbil är på 12 V, vilka genererar 14-14,9 V.
av aero01
Om batteriet är slut så kan det sno all kräm som generatorn ger så det är inte omöjligt att bilen dör, kan givetvis vara mycket annat men en enkel sak att börja testa är batteri bytet.

Mvh Aero01
av Fille62
Tja grabbar och tack för att ni svarar , jag är inte helt ute och cyklar när det gäller att mecka bil men bil el är så komplicerat,.
Grejen är ju att 3 varningslampor brukar lysa ibland o ibland inte , TRACS,MOTORELEKTRONIKEN, OCH ABS, men så har det hållt på
i typ 2 år så jag tror inte det har med det att göra men nu vet ni det med .Fick hjälp med att bogsera hem bilen i går , krypfart (ler) och typ bara 800 m
. Mätte batteriet och det var 0,00 v helt dött , inte det lilla minsta kräm i det . Ska pröva att sätta in ett nytt batteri och sedan mäta om det laddar och börja där.
Går det att meta generatorn utan att bilen är i gång ?
Vill också tillägga att jag körde 90km i tim när bilen la av inte 9 mil Men det är bara jag som inte kan uttrycka mig ordentligt
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Garanterat generatorn, kolla om den är jordad som den ska, kolen på laddregulatorn om dom är utslitna titta även på släpringarna i generatorn hur slitna dom är.
Nej det går inte att mäta hur mycket den laddar utan att ha bilen igång.

Nytt batteri kan vara bra då det gamla blivit djupurladdat och kan ha tagit skada av det.

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]