Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Walt
Hej :)

Jag har ett problem med min 850 som dök upp för ett par dagar sedan.

Det klonkar i höger bak, eller knäpper lite nu och då kan man väl säga, speciellt när jag tar en kurva eller när bilkarossen allmänt vrider sig. Händer även när jag kör över gupp ibland, men inte alltid. Så jag tror inte på att stötdämparen är slut. Den såg då inte ut att ha säckat ihop eller läckt. Jag ställde mig senare på insteget till baksätet på höger sida och svajjade hela bilen, men icket, det klonkade inget.

Jag lyfte upp bilen idag och såg att bussningarna nr 2 på både vä och hö sida, och bussningen i nr 5 var alldeles torrsprucken och allmänt trasig. Kan det vara bussning nr 2 på bild som orsakar detta fenomen?
http://www.volvopartswebstore.com/image ... -77282.jpg

Vi lastade bilen tungt för ett par veckor sedan och då visade det sig att hjulet höger bak var längre ut än hjulet vänster bak av någon anledning? Alltså på vänstra sidan bak fick jag in två fingrar typ mellan däcket och innerskärmen, men på höger sida var det värre... (Bilen stod helt plant.) Kan detta hänga ihop med klonkandet kanske?

I så fall, vad beror det på att däcket är längre ut än det på vänster bak..? Har inte kollat om det är olika ET på fälgarna men jag antar att det inte är det...
av chrillew
har ett sånt klonkade ljud också, men jag hör det bara när jag står utanför och vikar på bilen upp ner höger vänster. konstigt. överstötamparfästet såg helt ok ut. skulle vara intressant att höra om du har samma "fel"

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]