Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag var på biltema och tänkte köpa topplocksbultar och en sotningssats till min 850. Dem sa att dem säljer inte sånt längre.
Men då var det en person som rekommenderade KG-trimmning. Har dem bra kvalité på sina varor?
Finns det bättre/billigare delar någonstans?

Tror ni jag behöver köpa nya topplocksbultar?
Volvo742 skrev:Tror ni jag behöver köpa nya topplocksbultar?

Nej, inget tror här... Du MÅSTE ha nya topplocksbultar. Inga undantag. Tar du bort toppen måste du ha nya bultar. Punkt.
Bultarna är av sträckmodell - dvs dom sträcker på sig när du drar åt dom. Jag kommer inte ihåg hur mycket dom sträcker sig, men tror det var bortåt en cm.
Det är omöjligt att få tätt med gamla bultar, plus att risken är stor att du drar av dom.

Sotningssats kan du ju köpa lite överrallt. Volvo, skruvat, kg, och en massa andra ställen.
Lucif3r skrev:
Volvo742 skrev:Tror ni jag behöver köpa nya topplocksbultar?

Nej, inget tror här... Du MÅSTE ha nya topplocksbultar. Inga undantag. Tar du bort toppen måste du ha nya bultar. Punkt.
Bultarna är av sträckmodell - dvs dom sträcker på sig när du drar åt dom. Jag kommer inte ihåg hur mycket dom sträcker sig, men tror det var bortåt en cm.
Det är omöjligt att få tätt med gamla bultar, plus att risken är stor att du drar av dom.

Sotningssats kan du ju köpa lite överrallt. Volvo, skruvat, kg, och en massa andra ställen.
Det är så många ställen som tar överpris. Mekonomen har jag bannlyst för den delen. (köpte en vattenkran till min 740 där...560 kr! Inte ens orginal :-(O) ).

Men vad anser ni om skruvat.se ?
Nu är det inte sant faktiskt. Det går utmärkt att återanvända topplocksskruvarna både i teori och praktik, men man MÅSTE mäta dom så dom inte är för nyttjade och för töjda.
Det är alltid en risk med att återanvända sträckskruvar även om dom är inom tolerans, dom kan ha något mikroskopiskt brott som blir allvarligt när man drar åt toppen igen, oftast inget jätteproblem men förbannat irriterande om man bara har det där lilla sista kvar innan man är klar.
I det läget är alltid nya enklast.
Inköpsställe, tja.. Dom finns överallt precis som sagt.
Jasså så det går att återanvända dom... ok då lärde man sig något nytt :)
Men jag skulle nog aldrig återanvända dom, känns för riskabelt att snåla in på en sådan liten skitdetalj.
Är det inte just skruvarna som brukar vara boven i dramat när en toppackning går? Har för mig att jag läste det någonstans på forumet. Känns ju som risken för blåst toppackning ökar då om skruvarna är återanvända.

Kanske bara jag som är nojjig? :roll:
Lucif3r skrev:Jasså så det går att återanvända dom... ok då lärde man sig något nytt :)
Men jag skulle nog aldrig återanvända dom, känns för riskabelt att snåla in på en sådan liten skitdetalj.
Är det inte just skruvarna som brukar vara boven i dramat när en toppackning går? Har för mig att jag läste det någonstans på forumet. Känns ju som risken för blåst toppackning ökar då om skruvarna är återanvända.

Kanske bara jag som är nojjig? :roll:
Skruvarna längdar sej. Det är problemet. Men det finns ett maxmått att hålla sej till om man ska återanvända dom. Det får inte vara en enda millimeter till om dom är okej. Men dom som längdat sej vid en kokning är rejält töjda. Du behöver inte vara orolig för att dom ska gå att förväxla.
Jag köpte helt nya för säkerhetens skull!

Det är en Volvo 850 GLT 1992 som jag helt fick gratis av en kompis. Den blöddrade, rök och det bubblade ur expansionskärlet där man fyller på kylarvätska = trasig topplockspackning och bultar som är säkert kass.

Nu har jag brynat toppen för att ta bort så mycket av inbränt sot som möjligt. Köpt ny sotningssats, nya styrledar och nya spindelledar :)
Ska renovera upp bilen till en fin bil!

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]