Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en volvo 855 t5 -97.

När jag startar bilen så skriker/gnisslar/kvittrar det en hel del ifrån motorrummet. Avtar när bilen gått varm. Ibland låter det mer, ibland mindre.

Men ett samband jag märkt är att det börjar låta mer när AC'n går igång.

Kan det vara multiremmen som behöver bytas? I sådant fall, räcker det att byta bara remmen eller ska något mer bytas samtidigt?
Kena skrev:Ja det låter ju som om remmen slirar, kanske sträckaren är dålig?
Ok, så jag bör då även byta den?

Har inhandlat rem och biltemas oljeplugsverktyg som passar bra i hålet för att släppa på spänningen av remmen.

Kan jag testa att byta bara remmen först och se om det blir tyst, eller bör jag ta båda på en gång?
Gör som du har råd/tid med. Den slirar när du startar säkert för att generatorn börjar ladda den ström som försvann från batteriet när du startade motorn. Men kolla när du har loss remmen så allt snurrar lätt.
Kena skrev:Gör som du har råd/tid med. Den slirar när du startar säkert för att generatorn börjar ladda den ström som försvann från batteriet när du startade motorn. Men kolla när du har loss remmen så allt snurrar lätt.
Ok, då gör jag så! Om inte allt snurrar lätt så är det bara att byta ut då, eller kan man smörja upp det lite på något vis?

Är det jättekrångligt att få av och på remmen?
Rita av hur remmen sitter innan du tar loss den gamla. Är man inte van kan det var lätt att förvilla bort sig när man ska montera den nya. Det kan vara lite pilligt att få dit den nya men det är inget svårt.
js1 skrev:Rita av hur remmen sitter innan du tar loss den gamla. Är man inte van kan det var lätt att förvilla bort sig när man ska montera den nya. Det kan vara lite pilligt att få dit den nya men det är inget svårt.
Ok! Jo det tipset har jag läst om innan och också sett ritning på hur det ska sitta. Och kan tänka mig att det kan bli väldigt krånligt om man inte ritat upp det innan då det var lite snirkligt!

Men tack, då ska jag ge mig på det strax här!

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]