Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brandis
När jag larmar på bilen med dosan låses alla dörrar utom baklucka ?
När jag låser bakluckan med nyckel så stänger alla 5 dörrar.
Då jag använder dosan öppnar alla dörrar utom bak.
När jag använder dosan för att larma stänger inga dörrar?
Då låsa manuellt alla fram dörrar ( 4 ).
När jag larmar av öppnar dom 4 främre dörrar?
Kan låset i baklucka gått sönder ?
Användarvisningsbild
av darkien
du har säkert samma som ja hade i min e själva mpotorn som gett upp i baklucka för om man låste eller låste upp med fjärren eller nyckel i framdörrarna reagerade inte bakluckan men låste ja eller låste upp via bakluckans nyckel funka allt dvs microbrytarna e hela men låsmotorn e död kan dock även va kabelbrott som inte heller är ovanligt fel
av Brandis
Kabeln som går genom gångjärnet böt jag för några år sedan pga baklampr lös ej...
Så troligen Låset ?
Köpa komplett ?
Sitter motor i låset ?
av *pettson*
Kanske jag som är dum men..
Dom 850s jag haft har alltid haft ett valläge på låset. Vrider du nyckeln så springan är rakt upp så ska låset i luckan öppnas med resten av bilen (låst olåst. Med nyckelhålet på tvären ska luckan förbli låst med öppen bil så att den måste nyckelöppnas. Med andra ord ditt val genom ditt läge på låset.
Det gäller 4 och 5 dörrars. Det är inget bara jag haft, det är så låset fungerar.
Anledningen? För att du ska få ett låst utrymme när du t.ex lämnar in bilen på verkstaden. Eller om du lånar ut den och vill ha något orört bak i bilen.
Inte så verkningsfullt i en kombi men hindrar alltid någon att få något om man har en rollo. Naturligtvis lämnar du inte ut vanliga startnyckeln till den som ska köra utan din binyckel som fungerar på tändningslåset och framdörrarna men INTE i koffertlåset.
Naturligtvis kan du också enkelt låsa ryggstödet i baksätet (sedanmodeller) så att ingen kommer in den vägen vilket är effektivare.

Fel använt är ovanstående riktigt jävligt också när man vill komma åt något i bilen.
av Brandis
*pettson* skrev:Kanske jag som är dum men..
Dom 850s jag haft har alltid haft ett valläge på låset. Vrider du nyckeln så springan är rakt upp så ska låset i luckan öppnas med resten av bilen (låst olåst. Med nyckelhålet på tvären ska luckan förbli låst med öppen bil så att den måste nyckelöppnas. Med andra ord ditt val genom ditt läge på låset.
Det gäller 4 och 5 dörrars. Det är inget bara jag haft, det är så låset fungerar.
Anledningen? För att du ska få ett låst utrymme när du t.ex lämnar in bilen på verkstaden. Eller om du lånar ut den och vill ha något orört bak i bilen.
Inte så verkningsfullt i en kombi men hindrar alltid någon att få något om man har en rollo. Naturligtvis lämnar du inte ut vanliga startnyckeln till den som ska köra utan din binyckel som fungerar på tändningslåset och framdörrarna men INTE i koffertlåset.
Naturligtvis kan du också enkelt låsa ryggstödet i baksätet (sedanmodeller) så att ingen kommer in den vägen vilket är effektivare.

Fel använt är ovanstående riktigt jävligt också när man vill komma åt något i bilen.
Har testat det med nyckel i flera lägen ?
Det fungerar ej... är inte det bara på 4 dörrar ? :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Kanske jag som är dum men..

Interessant. Hur ställer man in det då? Är det bara att vrida med nyckeln tills den står vågrägg(höger eller vänster?)? Och sen bara ställer man tillbaka den i lodrätt läge med nyckeln igen?
av *pettson*
Förfarandet gäller BÅDE 4 och 5 dörrars utförande. Alltså inte bara sedan eller bara kombi.
för att förenkla.. jag scannade min handbok på bilen. En bild förklarar enklare.

Bild
av Brandis
*pettson* skrev:Förfarandet gäller BÅDE 4 och 5 dörrars utförande. Alltså inte bara sedan eller bara kombi.
för att förenkla.. jag scannade min handbok på bilen. En bild förklarar enklare.

Bild

Läst detta jag också :wink:
Men funkar inte på min 855 ?
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]