Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har aldrig bytt tändspole på min 855GLT MYY97 30 000 mil... Bensinförbrukningen har ökat en del, smygande sen i höstas, jag är helt säker. Bytte rotor och fördelarlock i höstas, och efter det så har motorn alltid gått helt jämt, även i fuktig väderlek, det gamla locket hade en spricka.
Tändstiften byttes för 5000 mil sedan, och "de ser bra ut".

Men till min fundering: Är det värt att byta tändspole för att se om förbrukningen möjligen kan minska?? Det finns inga felkoder eller så, och motorn går som sagt väldigt jämt och fint, möjligen att den känns lite tröttare än vanligt, jag vet inte.
Är det okej isf att sätta dit biltemas (bosch!) tändspole isf för dyra 499 (dyrt om det inte blir bättre alltså, biltema tar inte återköp på sånt här)?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... OLE-53405/
Eller biltemas högeffektspole för 199kr?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ole-53403/ ...nån som gjort det? ihop med vanliga tändstift? Något att se upp med?
av *pettson*
Om bränsleförbrukningen är kriteriet så ska sonden vara så snabb som möjligt. Det innefattar att din lambdasond skulle bytts för andra gången nu senast. Här i sverige byter vi inte sonder eftersom dom anses slut när dom helt enkelt är trasiga.
Andra länder med andra krav har till och med sondbyten ingår i service. Vid någonstans runt 15000 mil anses en lambdasond ha saktat ned såpass att det gör skillnad att byta ut den. Men det som påverkar i lika hög grad är naturligtvis motorns övriga skick. Plus då att andra saker utöver skicket kan påverka. Tändstiftstyp/sort kan påverka, om fördelarlock är slitet liksom rotor kan påverka. Luftfilter och i viss mån oljefilter kan påverka. (om det är täppt så att motorn får jobba mera med bypassventilen och trög olja) Vevhusventilationens skick påverkar. Till sist den utskällda kamremmen som alla ställer perfekt utan tolkar. Ja allt måste vara i harmoni för att nå bra förbrukning.
Börja i ena ändan och avsluta kontrollen i andra ändan för att se om något går att ändra till det bättre.
Tändspolen däremot, tja räcker inte den till så kommer du att märka det rejält. Det visar sej förvisso på förbrukningen men långt innan dess är bilen okörbar när du vill ha lite effekt, så du märker det väl.
Tack för svaren :-)-) och trevlig 1:a maj :).

Angående min fundering kring tändspolen, menar ni att den inte slits alls, såsom rotor, fördelarlock och tändstift, med mera...? Hm, jag har ingen susning alls, men det låter konstigt... men, jag vill ju inte byta om det anses helt bortkastat. Menar ni att den har rejäl "överkapacitet", och om den börjar bli defekt, så visar det sig väldigt snabbt och tydligt?

En långsam lambdasond låter ju som en sak som mycket väl kan komma smygandes på ett par tusen mil kanske, och få märbara konsekvenser? Men då pratar vi inte om avgasvärden som syns vid besiktning eller? Besiktigade i feb i år och alla värden var bra, lambdavärdet var 1,01 ...men det säger väl kanske inte nåt alls i detta sammanhang?

Tycker som sagt att motorn känns lite tröttare än förra sommaren/hösten, men det kan jag inte svära på förstås.
Förbrukningen har ökat 1-2dl/mil, från tidigare 0,8-0,9 blandad körning (ja jag är rätt duktig på eko-driving ;-// ), till numera i princip alltid kring drygt litern, med samma blandade körning och samma däck, både sommar-vinter-sommar så att säga. Bilen har ingen färddator så förbrukningen räknas alltid manuellt by myself.
Har experimenterat med däcktryck, känt att inga bromsar ligger emot (de bak byttes f ö tidigare i år i samband med komplett handbromsbyte). Olja och filter byttes för 1000 mil sedan, vilket jag f ö gör varje 1000-1500 mil. Rotor och fördelarlock är bytta för 1000 mil sedan. Vevhusventilationen har jag inte undersökt mer än att kika om det ryker mycket ur oljestickehålet, men det ryker bara pyttelite.

Vilken lambdasond tänker ni på i första hand, den före eller efter katten, eller bägge...? Duger biltemas nr 52951 (4-ledare) för 499kr, eller nr 52980 (4-ledare titanium) för 699kr? Eller vad rekommenderas? "Original-varianter" lockar inte alls med tanke på priserna, drygt 3*biltemapriset :roll:, å andra sidan kostar det ju att köra med ökad förbrukning, OM det nu är nån av syresensorerna som är defekta förstås :roll:. Länka gärna om det går! :-)-)

Ska byta luftfilter snart (drygt 3000 mil sedan nu), samt byta tändstift i förtid trots att de ser bra ut, så att säga, senast bytta för 5000 mil sedan. Ska dock mäta gapen också, inväntar bladmått.

PS. I know Pettson, jag finjusterade aldrig med tolkar - kammarna vs vevaxeln när jag bytte kamremmen, det är dock 6000 mil sedan nu. DS.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]