Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej!

Har en 855GLT MY97... luftpumpen "till avgasreningen" har börjat låta rejält illa när den körs, högt vinande/skärande oscillerande ljud ... är det nån idé att demontera och undersöka den (i hopp om att det är något enkelt fel att åtgärda, för en lekman?), eller är det lika bra att beställa en ny (beg) från skroten för ca 800kr och sätta dit på en gång...?

Mvh.
av Tommty
gissar att du menar sekundärluftpumpen som är igån när du startar bilen och när bilen är igång sillastående.

i dom finns det ett litet kullager som brukar ge ifrån sig ett jävulskt ljud. Dock är det riktigt pilligt att komma åt. Kostar kanske 50:- att köpa hos en kullager affär.

Annars får du väll byta pumpen.
Användarvisningsbild
av js1
Det går att byta lagret i pumpen men kräver att du är lite händig. Jag byte i min och det kostade 50.-
Att köpa en pump på skroten är nog ett lotteri då många är kassa och en ny ligger på 3000.- ca har jag för mig.

Hade du sökt i forumen hade du säkert hittat denna tråden :wink:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=87242
av Okalettos
Hej! Tack för era svar!

Hm, kanske ska försöka mig på ett byte av lagret. Tack för länken js1...! Det är inte så att du har lagermåtten nedskrivna js1?
Användarvisningsbild
av js1
Nej, tyvärr. :(

Det svåraste var egentligen att dela elmotorn, lagret sitter inuti motorn. Bakstycket är pressat fast i höljet och jag fick spänna fast motorn i ett skruvstäd och knacka på kanten så att den vidgade sig tills bakstycket lossnade. Att montera ihop igen var lätt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]