Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olman
Tänkte byta olja i lådan på min 850 mest för att jag ska byta i motorn o tänkte se till så man har sunda vätskor överallt.
Är en manuell o nu undrar jag är det volvo orginal olja som gäller, eller finns det andra alternatív när det gäller olja .
Ska visst vara 2.1 liter i lådan surt att behöva köpa tre liter för en ynka dec skull.
av Uninium
Bytte precis i min,köpte bara 2l då killen på mekonomen sa att det alltid blir lite kvar.Och det räckte bra med 2l för mig.
Det rekommenderas castrol smx-s 173kr/l på mekonomen,men jag köpte
Valvoline synpower 75W/85 på micro för 109kr/l
Båda oljorna är helsyntet och du behöver antingen en blocknyckel(24mm) eller skiftnyckel för tapp pluggen,och spärrskaft med förlängning(25cmlängd+hylsa 24mm) du behöver plocka bort vänstra hjulet och plastkåpan under tar du ju ändå bort när du ska byta olja i motorn.
Ett tips är att du köper ett par dm slang extra som du sätter fast på slangen som sitter i oljedunken.För det var riktigt trångt bara med flaskan ;)
av olman
Låter ju bra känns lite onödigt att köpa en liter extra för en dec.
Fick rekomenderat att Redline MTL skulle vara en riktigt bra olja, men vet inte vad den kostar.. Kanske någon här som kör med den ??
Hur som helst har man lite pyssel i veckan då.
av Uninium
Den oljan kostar 185kr för 0.946l på mekonomen
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]