Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

855 -96 Tappat den enda startnyckeln till min lagom rostiga svensonbil värd kanske 3000. Maskinellt och säkerhetsmässigt helt ok.
Jag har läst mängder med trådar i veckotal här och förstår problemet med kostnader för nytt tändningslås, koda nyckel osv. eller beg databox, lås, nyckel osv.
Kan någon forum räv eller annan bussig människa pm:a mig om hur jag slipper köpa prylar för lika mycket som bilen är värd.
Läget nu är att jag borrat och mejslat bort låscylindern så jag fått ur rattlåset och kan med mejsel vrida bottenstycket och starta bilen, likadant med centrallåset, jag bor på landet och kan tänka mig att förlänga en gammal bilnyckel att starta med resterande livstid på denna bil, parkerar sällan i stan.
Bilen startar lätt men stannar direkt när jag släpper startläget då startmotorn slutar gå, för en novis så verkar bilen inte lätt att stjäla, har även provat att tvångsstyra bränslerelät genom att demontera och manuellt tvinga det, men bilen stannar trots att jag hör när bränslepumpen går hela tiden.

Jag förstår att ett eventuellt startknep och kunskapen inte ska spridas på nätet via öppna forum därför ber jag om privat meddelande och jag lovar att respektera ev. info.

Det känns tråkigt att skrota en fungerande bil för en sketen nyckels skull.

Snälla snälla någon HJÄLP, HJÄLP Mig.. Studieskulder....Fattig! :idea: :idea:
av *pettson*
Vad hade du behövt göra: Beställt en nyckel via ditt chassienummer på volvo. Enkelt och inte allt för dyrt.

Vad behöver du göra nu för att få till det skaplig: Antingen kommer nån att skvallra om tricket för att få bilen att gå helt utan stöldskydd och helt utan försäkringsmöjligheter.
Eller så får du köpa ett begagnat tändningslås med nyckel. Sen får du betala volvo för att programmera.
Första alternativet var enklare, billigare på alla sätt.
Nej låset var dåligt och behövde ändå bytas, offert från Volvo för delarna är 3700 sen tillkommer programering och arbete.
Synd för framvagnen är nyss iordninggjord, avgas, nya skivor ok o klossar, kort sagt allt gjort för besiktning och ett nytt år på vägen.
Ingen snäll människa som vill vara behjälplig en tjej som går i skola.

:(
Ingen behöver jobba gratis, vad kostar ditt råd Tommty, bilen finns i Jkpg.

Tungviktarn, menar du att vilken motorbox som hellst från en 95: a kommer att fungera ihop med vilken som hellst 850 bil 96: a eller ska det vara specifika serier som råkar passa?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]