Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrjack10
Fick stora problem med min V70 TDI aut -98 37tmil häromdagen. Den lät som en stenkross från motor rummet. Motorn startar bra men det lät o knackade för jxxligt. Trodde att hela motorn pajat.
Det visade sej att på plast skyddskåpan under motorn låg 4-5 plåtbitar, blanka, magnetiska, lätta, svagt böjda, ca 1mm tjocka, storlek som en fingernagel. Sedan med en liten magnet kunde man plocka fram ytterligare några från utrymmet mellan motor o aut.lådan. Så det är nåt vid svänghjulet o aut.låds konvertern som gått sänder. Men frågan är VAD ?
Motorn vibrerar ganska ordentligt nu oxå.
Ingen motor eller växellåds olja har läckt ut, så knappast är bitarna från block eller växellåda. Växellåds oljan är bytt med 10tmils mellanrum, och röd o klar. Har någon här nån erfarenhet vad detta kunde vara...
av mrjack10
motor o låda sitter fortfarande kvar i bilen...så man ser inte så mycket genom de små titthålen mellan motorn o lådan. Endast lite av startkransen på svänghjulet. Tänkte mest om nån skulle ha nån erfarenhet om konvertern kan gå i bitar eller om det kan vara nåt annat innan man besluter sej för att skrota hela bilen eller lyfta ur hela motorpaketet.
När man inte äger en billyft hemma, hur mycket svårare är det att ta ur motor o låda uppåt istället för att släppa ner hela rambalken med motorpaketet ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl i regel lättare att ta skiten med motorlyft anser jag. Ovanifrån alltså. Det är väl så dom allra flesta gör.
Förutom lyft behöver man ju även ett rätt stort område så man kan flytta runt på motorpaketet, som är 'lite' otympligare med subframen. Och i slutändan är det ungefär lika mycket jobb att ta den ovanifrån eller underifrån.

Fälla ner subframen brukar man väl bara göra vid växellådsbyte(el. koppling), och det kan man göra med pallbockar. Inget drömjobb direkt men det går.
av mrjack10
det visade sej vara "svänghjulet", om man kan kalla det så när det är automat. En tunnplåt med startkrans runtom. Den hade gått i många bitar...men på nåt sätt kilat ihop sej igen så att bilen gick att starta. Så efter 8h i verkstad o lite nya delar så var bilen ute på vägarna igen.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]